Zdravotná poisťovňa a tvorba siete poskytovateľov ZS

O nás Diskusné Fóra Všeobecne o zdravotníctve Zdravotná poisťovňa a tvorba siete poskytovateľov ZS

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 45 )
  • Autor
    Príspevky
  • #738
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Z Vaseho pohľadu je to logicka požiadavka, z pohľadu liberalneho ekonoma samozrejme holý nezmysel, asi taký ako garantovať pekarovi minimánu cenu chlebu, alebo rožku. Napriek tomu naďalej ešte budeme regulovať sieť , ceny a poistne objemy, nie pretzo, že milujeme štatne zasahy, ale preto, že uatiaľ nemamem pripravený system na deregulaciu a čiste trhové pôsobenie. Aj tak sme mali snahu v cenovom vymere podľa mopťžnspti čo najvernejšie odraziť skutočne náklady. Treba ale vedieť, že ide o multifaktorialnu záležiotsť, ktorú nikdy nepokryje žiadny „umelý“ cenový predpis.

    #739
    MUDr. Jan Cernak
    Účastník (Participant)

    Dá sa to aj otočiť, že stanovenie maximálnej ceny je to isté, ako občanovi prikázať, že pekárovi môže dať za rožky maximálne toľko, koľko mu určí štát v cenovom výmere.
    Myslím si , že je nám obom jasné, o čo ide a ďalšia debata by sa mohla skĺznuť do podobných hraní sa so slovami a príkladmi. Sám píšete, že ešte nie je pripravený systém pre dereguláciu a čisté trhové pôsobenie, preto sa ceny regulujú. To isté tvrdím aj ja. Akurát sa na to dívam ako zamestnanec nemocnice, ktorý má zlé skúsenosti s činnosťou ZP a má obavy z ich ďalšieho pôsobenia.

    #740
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    Prečítala som si celú sadu príspevkov a dovolím si reagovať na niektoré body diskusie:

    1. Nemocnice I. typu: Na štúdijnom pobyte v USA som pri návšteve jednej okresnej nemocnice viedla rozhovor s jej riaditeľom, ktorý sa čudoval, čo za nezmysel sú nemocnice I. typu – Ak pacient je tak chorý, že potrebuje hospitalizáciu, kde máme zaručené, že nebude potrebovať komplexné služby viacerých zložiek, ktoré v nemocnici so 4 oddeleniami nie sú k dispozícii…..

    2. V okresoch funguje niekoľko „Medicínskych centier“, kde ambulujú odborníci z okresnej nemocnice (diabetológ, kardiológ, nefrológ atd), aby pacient nemusel cestovať, keď potrebuje kontrolné vyšetrenie a je tam niekoľko postelí, na ktorých sa doliečujú pacienti preložení z okresnej nemocnice (intenzívna rehabilitácia) a robia sa tam jednoduché zákroky – katarakty, vybratie tonsíl, polypov,niektoré laparoskopické abdominálne výkony atd. Chodia to robiť špecialisti z okresnej nemocnice. O pacientov sa stará malý domáci tím lekárov, sestier atd, zohratý s okresnými špecialistami.

    3. Typy nemocníc – sviatočný šofér je postrachom dopravnej premávky, ohrozuje seba i ostatných. To platí i pri zdravotníckych výkonoch. Ak chirurgické oddelenie X urobí ročne 2 pankreatektomie, 6 aortofemorálnych bypassov, 12 resekcií a náhrad pažeráku, tak ide o sviatočné výkony bez rutiny. Predpokladám, že každý normálny človek ak má podstúpiť takýto výkon, tak ho chce podstúpiť na pracovisku, kde sa robí rutinne skúseným tímom. Existujú dlhodobé štatistiky, z ktorých možno kalkulovať, ktoré výkony sú tak časté, že sú rutinou každej okresnej nemocnice a ktoré treba koncentrovať do trojkových nemocníc. Nejde iba o výkon , ale o celý support, schopnosť riešiť komplikácie. Cca 6 nemocníc by stačilo, z toho 3 koncové .

    Pokračovanie zajtra

    #741
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    4. Pracujem v štátnom zariadení, nie som majiteľom, prenájomcom zariadenia, ani autorom jeho projektu, profesionálne nemôžem ovplyvniť náklady na prevádzku, údržbu, obnovu, ale mojimi výkonmi to všetko financujem.

    Zamestnanci MZ, poslanci svojimi výkonmi nemusia financovať prevádzku a údržbu MZ ani budovy parlamentu.

    Aby sme vedeli, čo máme reformovať, musíme vedieť, čo nás koľko stojí. Máme tu “ZLÉ” nemocnice, ktoré “žerú” veľa finančných prostriedkov, ale nechceme počuť, že podstatnú časť platieb za výkony pohltia budovy, ich (ne)údržba, prevádzka, pritom náklady na zdravotnícku starostlivosť sú porovnateľné s nákladmi tzv. lacnejších nemocníc.

    Keď štát rozhodol, že máme poskytovať zdr. starostlivosť v nákladných priestoroch, tak prečo nám nadáva. Existujú poľné nemocnice v Iraku, Afganistane, Thajsku špičkovo vybavené – v stanoch.

    Keď po revolúcii zahraniční experti navštívili niektoré nemocnice na Slovensku, nečudovali sa, že tu existujú monoblokové nemocnice, pretože rovnako existujú i v západných štátoch, čudovali sa nad ich nízkymi prevádzkovými nákladmi. Samozrejme, že ich ekonomické podmienky sú s našimi neporovnateľné. Ale ak už prevádzkujeme takéto nemocnice, tak ich máme zaťažiť poriadnym množstvom výkonov, aby sa to vyplatilo. Útlmový program je neekonomický a neracionálny. Platíme prevádzku budov, ktoré nepoužívame.

    #742
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Tak konečne. V novom zakone rušime delenie nemocnic na I. iný typ a neviem aky typ, tak ksto stzarostlivosť na naslednu a neviem aku. Regulacia bude tak rychlo klesať ako rzchglo prevezmu poisťovne ZODPOVEDNOSŤ za poskytovanie zdrav. staroslivosti. 😛

    #743
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    To je šokujúca informácia. Ktorým zákonom bude definovaná zodpovednosť poisťovní za poskytovanie zdrav. staropstlivosti? To mi pripadá, ako keď poisťovňa, v ktorej mám poistené auto, je zodpovedná za bezpečnosť cestnej premávky…. (očakávam výbuch) 🙄

    #744
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    No tak. Ak čitate článok 40 ústavy, tak je jasne, že poskytovanie zdravotnej staroslivosti sa sklada z dvoch úkonov. Z nákupu a samotného poskytovania. Takže Vaš priklad pokulhava. Ale Vaša poisťovňa naozaj zodpoveda za to, ako Vam zabezpoečí nákup služby, teda opravu auta, ak už došlo k nehode. O tom vari nepochybujete. Pozor na tie vybuchy smiechu. 😆 😆 😆 😆 😀 😀 😆

    #745
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Takže Vaš priklad pokulhava. Ale Vaša poisťovňa naozaj zodpoveda za to, ako Vam zabezpoečí nákup služby, teda opravu auta, ak už došlo k nehode. O tom vari nepochybujete. Pozor na tie vybuchy smiechu. 😆 😆 😆 😆 😀 😀 😆

    Dobre, pripúšťam kompromis. Máte pravdu v tom, že poisťovňa, ktorá ekonomicky zastupuje klienta, by klientovi mala vybrať zariadenie, v ktorom mu potrebné služby zaistia spoľahlivo, kvalitne, za racionálnu ekonomickú úhradu. Ale v praxi nebadať ani náznak takejto aktivity. Naopak. Môžem dokladovať na viacerých prípadoch, kedy poisťovňa cieľavedome pre pacienta navrhovala riešenie najhoršie, neetické, s poznámkou, že pre poisťovňu je to výhodnejšie.

    Ale i tak. Nikde vo svete poisťovne nie sú zodpovedné za úroveň poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Ani nemôžu byť. Poisťovne môžu iba vyberať z existujúcich možností. Úroveň je výsledkom edukácie, akreditácie, systémovej organizácie atd, a za to všetko je zodpovedné MZ. 8)

    #746
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Uroveň je iný problém, na tom máme návrh na zriadenie úradu pre dohľad na ZS UDOZS, návrj zákona je taktiež už mesiac na www stranke MZ. Úroveň – kvalita je jedna vec, ale angažovanie poisťovní do nákupu zdrav, starostlivosti a teda prevzatie zopdovednsoti je iná vec. Logicky poisťovne budú hľadať kvalitných poksytovateľov, nekvalitní len ťažko púrežijú. To je cieľ i keď vieme, že to nebude o mesaic ani o tri.

    #747
    MUDr. Jan Cernak
    Účastník (Participant)

    Kedy sa poskytovatelia ZS dozvedia, aké kvalitatívne parametre budú poisťovne hodnotiť ? Jeden pokus o hodnotenie kvality zo strany VšZP sme zažili minulý rok a nedá sa povedať, že to bol pokus úspešný a objektívny. A kedy sa dozvedia, za aké ceny poskytujú ZS od 1.7.2003 ? Môžeme znovu čakať, že o 2-3 mesiace sa ohlásia a povedia, že to, čo sme dovtedy urobili nezaplatia ?

    #748
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    Ja celkom dobre nechápem, čo by malo poisťovne nútiť hľadať kvalitných poskytovateľov. Ak by niečo i hľadali, tak predovšetkým lacných, i keď troška menej kvalitných. Aspoň za službu im nebudú musieť zaplatiť…

    #749
    Harmancek
    Účastník (Participant)

    Podla mojho nazoru jediny opravneny je pacient. Jedine ten moze donutit poistovnu, aby mu zabezpecila kvalitu a musi ju dosledne ziadat. Ziadna poistovna to nespravi sama od seba. Mam z toho vsak mierne obavy, lebo podla predchadzajucej diskusie je poistovna viac ako ustredny vybor. Poistovna urci . . . poistovna rozhodne . . . atd. Akurat zabudame, ze ten kto tam dava peniaze by mohol tiez o niecom rozhodovat, napriklad kde sa che liecit.
    Pravo pacienta je byt lieceny lege artis. X ???
    Pan minister spominal pri nastupe do funkcie ulohy hlavnych odbornikov a guideliny. Pokial toto nebude jasne, o liecbe lege artis de facto rozhoduje revizny lekar poistovne. Radsej sa nepytam na kvalifikaciu vacsiny z nich. A vacsinou je to podla neho liecba najlacnejsia. [-X
    Cize asi nasledovne : zmluvny vztah pacient – poistovna. Zakonom zarucena uroven liecby lege artis. Vyber prislusneho poskytovatela po dohovore poistovne s pacientom. Prenos penazi na vybraneho poskytovatela.

    #750
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Kvalita a cena. To je to co v podstate musime vygenerovat. Na kvalitu a cenu potrebujeme pluralitu a konkurencne prostredie pri rovnosti sanci. Pacient je velmi dôlezity tym, ze si voli poistovnu/ asi nakoniec na zaklade sluzieb a svojej spokojnosti/ ale nie je schopny posudit postupy l.a. Na to je vynikajuci regulacny urad – inak povedane institut kvality ten sme ako tak skonstruovali v zakone o UDOZS a potom postupy – guide lines – tie zatial iba tvorime.

    #751
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Kvalita a cena. To je to co v podstate musime vygenerovat. Na kvalitu a cenu potrebujeme pluralitu a konkurencne prostredie pri rovnosti sanci. Pacient je velmi dôlezity tym, ze si voli poistovnu/ asi nakoniec na zaklade sluzieb a svojej spokojnosti/ ale nie je schopny posudit postupy l.a. Na to je vynikajuci regulacny urad – inak povedane institut kvality ten sme ako tak skonstruovali v zakone o UDOZS a potom postupy – guide lines – tie zatial iba tvorime.

    Dosiahnúť musíme najprv a predovšetkým kompetentnosť. Pokiaľ neexistuje vôľa odlíšiť kompetentné výkony od nekompetentných, pokiaľ ich platíme rovnako, tak ťažko budeme schopní posudzovať kvalitu. Systém nefunguje. A som zvedavá, čo zmôže jedna inštitúcia (UDOZS).
    Administratívny dozor, či kontrola nemôžu byť účinné bez systémových zmien. Moje skúsenosti sú, že nie je záujem meniť zaužívané praktiky. Mám o tom kopec dokladov.
    A tiež som zvedavá, kto tvorí guide lines a pre koho. Dokonca som na to profesionálne mimoriadne zvedavá, mám s tým bohaté praktické skúsenosti…

    #752
    Harmancek
    Účastník (Participant)

    Priznam sa, ze aj mna otazka guidelinov velmi zaujima. V jednej z davnych diskusii som sa pytal p. ministra, kto bude tvorit guideliny u nas, kedze vonku je to väcsinou otazka konsenzu odbornych spolocnosti. Tak som naozaj zvedavy, ako to bude u nas . . . . Hlavni odbornici ??? =D>

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 16 až 30 (z celkového počtu 45 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.
Navigate