Ministerstvo urobilo odpočet činnosti za prvý rok. Vychádzalo z 26 projektov, ktoré kedysi na začiatku postupne uvádzal minister. Boli rozdelené do štyroch skupín. Prvá sa volala pacient na prvom mieste a mala mať celkovo šesť úloh. Mala to byť nová pohotovosť, urgentné príjmy, optimalizácia siete – stratifikácia, optimalizácia čakacích lehôt, pracovná zdravotná služba a verejné zdravotníctvo. V skupine transparentnosť boli dve úlohy – transparentné riadenie a obstarávanie. V skupine efektívnosť a účelnosť bolo zaradených jedenásť úloh. Nárok a rozsah, platby a doplatky, katalógy ambulantných výkonov, záchranná služba, DRG a eHealth, diagnostické a liečebné postupy, kategorizácia výkonov, optimalizácia ziskovosti ZP (nevedno, či poistenia alebo poisťovne), oddlženie a granty. Tri úlohy sa mali týkať dôstojnosti povolania – rezidentský program a integrovaná zdravotná starostlivosť, vzdelávanie, model kompetencií (koho? čoho?). V poslednej skupine boli štyri úlohy – racionalizácia poskytovateľov (asi stratifikovaných), nová UNB, obnova zdravotníckej infraštruktúry a granty, výskum a inovácie v biomedicíne.
Na papieri
Problémom je, že napriek intenzívnemu pátraniu sa okrem názvov neobjavilo viac informácií o tom, čo sa pod väčšinou úloh myslí a čo má byť ich obsahom. Minister však netají spokojnosť.
Tak sa v oblasti pacient na prvom mieste objavilo 13 úloh, z ktorých štyri sú hotové, päť je v príprave alebo už sú pripravené a štyri sa realizujú. Teda na papieri. Čo sa týka liekov, podľa odpočtu úloha je splnená tým, že bola prijatá novela brániaca reexportu liekov. Tá je fajn, ale nie je hlavným problémom liekovej politiky. Tým sú jedny z najvyšších výdavkov na lieky v percentách podielu na celkových výdavkoch v EÚ. Za úspech považujú vypracovanie koncepcie urgentov, čo je naozaj dôležité, a rozpracovaná je ich stratifikácia. Ostatné úlohy, ktoré sú v rôznej fáze rozpracovania, sú na úrovni úplného mentálneho dna, nie nepodobného tomu, ktoré je spojené s menom Ivana Valentoviča.
V efektívnosti a účelnosti sú perličky ako vznik nejakého úradu pre riadenie nemocníc alebo spomalenie rastu tempa ich dlhu. Taký minister Smeru-SD ešte nebol, aby to nespomínal ako svoj úspech. Skutočnosť je, samozrejme, iná – dlh rastie a rastie. Sú tam aj dobré opatrenia, ako je centrálny nákup prístrojov a liekov, ale namiesto razantného nasadenia tohto inštrumentu je tam iba veľmi chatrný odvar. A v príprave niektorých projektov sú aj vyslovené vtipy, ako je napríklad obmedzenie zisku poisťovní. To už tu bolo. V situácii, v akej je VšZP, tento problém určite nebude, neriešia zisk, ale stratu. V tejto časti najzávažnejšia úloha je eHealth. Ten sa síce začal už pred viac ako 8 rokmi a stál už pár desiatok miliónov eur, ale rezort si ho dáva do splnených úloh. Všeobecní lekári majú nahrať do 30. júna 2018 všetky zdravotné záznamy kapitovaných pacientov v digitálnej štruktúre. Bez peňazí a s mimoriadne pomalým prístupom do systému. Ak by stačilo iba 15 minút na kapitovaného, čo isto stačiť nebude, tak budú potrebovať zhruba 30 000 minút na prepísanie nálezov. S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou možno povedať, že skôr Robert Fico podá dobrovoľne demisiu a odsťahuje sa z prenajatého bytu.
Čo tam ešte minister hľadá?
V časti transparentnosť sú podľa ministerstva takmer všetky úlohy hotové. Sem patrí kreovanie dozorných rád VšZP a ÚDZS aj za účasti opozície, pričom takí znalci zdravotníctva ako bývalí smerácki ministri Tomášovia Malatinský a Borec asi k opozícii veľmi nepatria. Vznikla nejaká rada riaditeľov, kreovaná z bývalých námestníkov, ktorí sú stále tí istí. Jediným prvkom transparentnosti by bolo priznanie, aký má minister dosah na kádre. Vieme, že žiadny. Ten má určite košicko-žilinský tandem županov. Do transparentnosti zaradili aj DRG, no prosím, tento systém oceňovania sa začal ešte za vlády Ivety Radičovej. Má aj čosi spoločné s eHealth, stál veľanásobne viac ako inde vo svete. Isté je, že viac rokov bude skôr slúžiť v paralelnom systéme, čo jediné nie je chyba.
V úlohách venovaných dôstojnosti povolania sme sa dozvedeli, že takmer všetky sú splnené. Pochváliť možno, že sa konečne začal rezidentský program. O zmene kompetencií na úrovni sestra a zdravotnícky asistent sme sa viacerí vyjadrili, že je to chyba. Odstúpilo sa od poplatkov a doplnkových ordinačných hodín. Žiadna tragédia sa nekoná, tomu podľa všetkého aj tak nik neveril.
V časti rozvoj sa úlohy scvrkli na vymenúvanie rôznych nákupov prístrojov, rekonštrukcií a opráv vrátane výstavby novej nemocnice v Bratislave. Jedným riadkom je spomenuté oddlženie nemocníc, pripravuje sa nejaká elektronická aukcia, ale čoho? Víťazom bude veriteľ, ktorý ponúkne faktoring (skontovanie) pohľadávky? Alebo naopak? A čo legislatíva a čo neoprávnená štátna pomoc? Ani mäkké f…
Napriek tomu, že je to žalostne málo, presahuje doterajšia činnosť ministerstva všetko to, čo Smer-SD dokázal urobiť za celé predchádzajúce obdobie. Je tu ešte iný problém – čo naozaj minister, pasovaný za krízového manažéra, môže urobiť? A toho je žalostne málo. Úplne vypadla časť týkajúca sa nároku a rozsahu, zjavne to má niečo spoločné s extempore týkajúcim sa ozdravného plánu VšZP, Ficovými žltými kartami a telefonátmi. Čo tam vlastne ešte minister hľadá? Ledaže sa ešte potreboval verejne vyplakať na ôsmich miestach Slovenska, že ak nedostane peniaze na dofinancovanie, tak odstúpi. Myslím si, že to by asi väčšej časti SmeruSD ani tak veľmi neprekážalo. Tým, že tam minister napriek všetkému ostal, iba ukázal, že ako tzv. krízový manažér nevie riešiť jednoduchú osobnostnú krízu, nieto ešte celý systém.
Zaujalo ma ešte slovo stratifikácia, používané ministerskou garnitúrou. Podľa slovníka cudzích slov ide o rozvrstvenie hornín, alebo keď sa semeno či osivo na istý čas uloží do chladu do piesku alebo zeme, čo má zlepšiť jeho klíčivosť. Myslím, že akýkoľvek zárodok pozitívnych zmien v zdravotníctve Smer-SD stratifikuje už viac ako desať rokov. Aj preto takmer žiadne zmeny nemôžu vzklíčiť.
MUDr. Rudolf Zajac,
exminister zdravotníctva