O nás › Diskusné Fóra › Všeobecne o zdravotníctve › Tato stranka sa oplatila
- This topic has 6 odpovedí, 3 hlasy, and was last updated pred 19 years, 2 months by joj.
-
AutorPríspevky
-
3 júla, 2005 o 9:45 pm #467imported_Rudolf ZajacÚčastník (Participant)
Citam prispevky citam a neviem reagovat. Bud sa tykaju konkretnej situacie a nie reformy, alebo ukazuju na podla mna zbytocny strach, alebo hovoria prispevky posledneho mesiaca o postoji lekarov ku zmenam. Takze diksutujte dalej, budte tu na mojej stranke vitani. =D>
5 júla, 2005 o 7:30 am #4411jojÚčastník (Participant)Pán minister keď neviete ako reagovať stačí si pozrieť stránky http://www.emergency-ba.sk diskusiu o práci po práci. Tam sa riešia problémy týkajúce sa urgentu v BA a dosť závažné.
7 júla, 2005 o 7:49 pm #4412Mata HarriÚčastník (Participant)@Rudolf Zajac wrote:
Citam prispevky citam a neviem reagovat. Bud sa tykaju konkretnej situacie a nie reformy, alebo ukazuju na podla mna zbytocny strach, alebo hovoria prispevky posledneho mesiaca o postoji lekarov ku zmenam. Takze diksutujte dalej, budte tu na mojej stranke vitani. =D>
Prvá fáza reformy sa uskutočnila, zákony prešli, treba ich doladiť, aby obsiahli všetky menej konformné situácie, to sa uskutočňuje. Táto fáza závisela na zrelosti idey autorov , na kvalitách a nasadení tímu, ktorý to musel dostať do textovej podoby, zosúladiť s existujúcimi zákonmi, vyhláškami, paragrafmi atd.
Druhá fáza obnáša praktické prevedenie. A to sú hore citované konkrétne situácie, konkrétne skúsenosti, z nich sa odvodzujú postoje, i ten strach. Tu sa testuje schopnosť autorov uviesť reformu do života. To je podstatne ťažšie, ako pripraviť zákony.
V našom štáte sa toleruje priveľký stupeň voľnosti – benevolencie – nedisciplinovanosti vo vzťahu k dodržiavaniu zákonov. Táto skutočnosť môže dať reforme nekontrolovateľný vývoj a môže ju pochovať. Úrad na dohľad by mal mať zákony dôkladne preštudované, vypracovanú jednotnú interpretáciu – výklad. Otázkou je, či ide iba o dohľad nad poskytovaním ZS, alebo nad celou reformou – jej uvedením do praxe.
Reformu pochová netransparentnosť finančných tokov, privatizácie, politických a finančných lobyingov, tolerancia skrytej tunelizácie až zjavného rozkrádania. Transparentnosť by vyčistila terén, naštartovala jasné pravidlá, umožnila kontrolu verejnosťou, poskytovateľmi i poisťovňami.Reformu neurobia diletanti, tú musia urobiť ľudia s preukázanými profesionálnymi schopnosťami a s chrbtovou kosťou, ktorí dokážu identifikovať chyby i navrhovať spôsob odstránenia. Nie je nepriateľ ten, kto upozorňuje na chyby.
Spoliehať sa na trhové prostredie, je veľmi riskantná predstava, trh môže zlyhať, zdravotníctvo zlyhať nesmie. MZ MUSÍ koordinovať zmeny a mať pripravené poistky proti zlyhaniu. Deformácie siete nemocníc s akútnymi lôžkami poisťovne neodstránia. Hierarchia nemocníc, potreby oddelení sa nedajú naprogramovať podľa ekonomických pravidiel, ale musia zohľadňovať medicínske algoritmy, incidenciu a prevalenciu ochorení, potrebu špecializovaného klinického a paraklinického supportu. Ekonomika pri formovaní siete môže iba limitovať mieru konfortu a racionalizácie formou cost and benefit a cost containement. Poisťovne majú stanovené pravidlá, sú vymedzené zákonmi, platia paušálne. Nezohľadňujú socioekonomické a geografické špecifiká regiónov, to musí zohľadňovať zdravotná politika štátu, rovnako ako v školstve, v sociálnej oblasti, v doprave atd. Existujúce deformity z minulých období sa neodstránia same, chýbajú regionálne transformačné a rozvojové programy.
Hodnotenie existujúcich problémov si vyžaduje objektívne analýzy, paušálne zaužívaná redukcia ako všeliek je deštruktívna, neodstraňuje ale prehlbuje defekty systému. Dnes je to možné objektívne dokázať.
Dnešný strach vyplýva z deštrukcie systému a chaosu, ktorý v regionálnom zdravotníctve prevláda, v ktorom je ostrý protiklad medzi realitou dennej praxe, s náporom pacientov a proklamovanou redukciou potrieb, hlásanou bez akejkoľvek znalosti aktuálneho stavu.
Všetko je v ľuďoch. Môžu byť hnacím motorom reformy, alebo brzdou. Treba ľudí rozhýbať k aktivite. Tu sú veľké rezervy. Aktivitu prinášajú jasné vízie, podpora tvorivosti, korektnosť postupov.Stránka bola, je i bude veľmi užitočná. I s konkrétnymi situáciami, postojmi, náladami. Myslím, že pán minister nikdy nemal problém pohotovo reagovať na hociakú situáciu, takže sa čudujem jeho priznaniu v úvodnom príspevku 😮 a pokračujem v diskusii až do úplného odstrelenia.
8 júla, 2005 o 4:53 pm #4413imported_Rudolf ZajacÚčastník (Participant)Vsak pohotovo hovorim, ze kvalita a obsah prispevkov je niekedy taka, ze neviem reagovat.
8 júla, 2005 o 9:52 pm #4414Mata HarriÚčastník (Participant)@Rudolf Zajac wrote:
Vsak pohotovo hovorim, ze kvalita a obsah prispevkov je niekedy taka, ze neviem reagovat.
Tomu sa práve čudujem. Politik predsa vie vždy! I keď nevie
9 júla, 2005 o 7:52 am #4415imported_Rudolf ZajacÚčastník (Participant)Jasne ze ked nevie tak vie, otazka ako ma reagovat ked vie, ale nechce, nuz len tak ze povie nevie, nie?
9 júla, 2005 o 8:46 am #4416jojÚčastník (Participant)@Rudolf Zajac wrote:
Jasne ze ked nevie tak vie, otazka ako ma reagovat ked vie, ale nechce, nuz len tak ze povie nevie, nie?
Skvelá odpoveď pán minister,tak sa mi to páči. =D>
-
AutorPríspevky
- Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.