O nás › Diskusné Fóra › Všeobecne o zdravotníctve › Subjektívny pohľad na reformu
- This topic has 2 odpovede, 2 hlasy, and was last updated pred 20 years, 7 months by emed.
-
AutorPríspevky
-
1 februára, 2004 o 1:33 pm #306emedÚčastník (Participant)
Ako lekár s 7 ročnou praxou v nemocnici 3.typu, následnou 2 ročnou praxou špecialistu v odb. ambulancii (kde robím od vidím do nevidím) si dovolím pár subjektívnych – ale určite úprimných postrehov :
*na úvod – som nesmiernym fanúšikom reforiem z dielne Zajac – Pažitný (dosť značný handicap pri diskusiách s kolegami a pacientmi byť na strene reforiem ..).Jednoducho už dlho som si uvedomoval, že niet inej cesty – buď radikáne systémové zmeny, alebo pokračovanie v marazme. Aj preto sa s obavou dívam na „politické turbulencie“ – lebo nedokončiť polovičné reformné kroky by v tejto dobe pôsobilo ako vybratie len 1/2 rakovinovej hmoty z tela pacienta ( tú druhú si necháme na lepšiu polit . klímu…len ten pacient to asi neprežije …)
*
S čím ale zásadne n e s ú h l a s í m ?
-V navrhovaných zákonoch majú mať poisťovne postavenie “ nákupcov služieb v zdr . zariadeniach“. Je to zásadná chyba, ktorá sa nám v budúcnosti vypomstí. Nákupcom služieb by mal byť v zásade P A C I E N T !, ktorý sa rozhoduje kde sa dá ošetriť – kde “ nakúpi“. A hlavný vzťah by mal byť medzi pacientom a poisťovňou, ktorá pacienta usmerňuje ( napr. pán Novák na kontrolné vyšetrenie Vám prispejeme sumou 100 Sk, a ak si zvolíte poskytovateľa,ktorý je drahší – rozdiel si doplatíte zo svojho,….) V navrhovaných zákonoch, je podla mojej mienky – logická chyba – poisťovňa nebude až tak hľadieť pri uzatváraniach zmluvy na kvalitu, ale skôr na cenu – lacnosť + na iné slovenské kritériá ( známosti, politický tlak, bakšišné…). Dovoľme poskytovateľom ( trhu ) nech bojuje o pacienta ( kvalitou, úsmevou, dostupnosťou služieb – ale aj nižšou cenou). V pačnom prípade začnú poskytovatelia bojovať o priazeň poisťovne – ktorej chceme dať možnosť “ selektívneho výberu poskytovateľa“ a ponúknu poisťovniam síce podpriemerné ale lacné služby a ostatné slovenské špecifiká ( úlisnosť , známosti,..).A spoliehať sa na úrad na dohľad nad posťovňami nestačí…* Úlohu poisťovne vidím vo vzťahu k poskytovateľom v inom kontexte – kvalitná „revízia“, ktorá bude zabezpečovať pre svojich poistencov „minimálu kvalitu“ T.č. akoby v poisťovniach platilo, že najlepším revíznym lekárom je “ finančný limit pre poskytovateľa“, a preto si dovoľujú mnohé poisťovne zamestnávať ľudí s „nízkou odbornou znalosťou“ – reálnejšie povedané často poloblbov ( česť výnimkám d dopredu za ospravedlňujem za nemiestnu úprimnosť).
*
Zákony o poskytovateľoch , o rozsahu zdr. starostlivosti etc. považujem za natoľko dôležité, že som rozčarovaný zlým načasovaním určitých krokov, ktoré v konečnom dôsledku ohrozujú tieto nosné zákony. Vysvetlím: – Už v čase zavádzania „poplatokov“ som neveriacky hovoril, že pán minister je dobrodruh. Čo ako sú pozitívne výsledky celkových dopadov ( zastavenie nadspotreby, reálne ušetrené financie,… ) – z hľadiska taktiky to bol nešťastný krok („protireformné naladenie verejnosti a vzápätí „vyrašenie populistov“, ktorý si začali na tejto ľúbivej téme naháňať preferencie ) majú v súčasnosti za následok príjmanie tých „ozajstných reformných zákonov“ len za logickú cenu “ zlých ústupkov“ a príjmania polovičných riešení ( len aby nenastal medzi kompromisnou a naozajstnou reformou ten rozdiel ako medzi slovíčkami “ posr… “ a „vysr..“ Protireformným náladám pomohla aj trochu tá vaša príslovečná „priamočiarosť vyjadrení “ (tč po umiernení a nasadení „miernej hovorkyne“ sa situácia značne zlepšila (myslím to úprimne).
* záver.
Konečne sa veci hýbu – a ja verím , že dobrým smerom . Vyskúšal som si na pár mesiacov aj prácu v EU, a nemám ani teraz problém sa so svojou špecializáciou zamestnať sa v zahraničí ( ani tam to nie je ružové, a mnohé rovnaké veci ich v reformovaní určite len čakajú). Ale som optimista a držím reformám palce ( len nerobme od začiatku nové syst . chyby – viď „postavenie poisťovní“ v systéme a pod. )P.S. Klobúk dole pred ideou ministra diskutovať s verejnosťou.
1 februára, 2004 o 7:51 pm #1334imported_Rudolf ZajacÚčastník (Participant)Fajn , dobre spravy,
Poistpovne logicky sa budu spravat tak ako pise kolega, ale zabuda na UDOZS, to je tem bic na ne po ktorom vbsetci tuzia. Ja by som ho nepodcenoval.
Poplatky a casovanie. Mozno ano, mozno nie, pretoze obcan je szredom systemu a zbytocne budmee ropbit zmeny v salone, obcan zial musel tak isto ist na paskal. nezabudnite ze uz su na ihrisku aj nemocnice rozneho typu a sledujte vyvoj, Kezmarok, Kremnica atd. Historia ukaze, ze tieto kroky boli dobre urobene, zial vzhladom na roky 1998-2002 uz neskoro. Ale lepsie neskoro ako nikdy, nie.
Poskytovatel a jeho zakon, myslim, ze zmenite nazor ked uvdite definitivnu podobu.
pekny vecer a posobenie v SAS1 februára, 2004 o 8:43 pm #1335emedÚčastník (Participant)Ďakujem za odpoveď. Viem, že kocky sú hodené a základné vzťahy v reformnom systéme nalinajkované ( už asi zákony na môj popud neprerobíte…). Aj tak som presvedčený, že „nakupcom“ a „selektívnym vyberateľom zdr. starostlivosti“ by mal byť PACIENT a nie poisťovňa… No na druhej strane aj pripravované verzie nových zákonov nie sú beznádejné… Len to bude tŕnistejšia cesta pre poskytovateľov kým pochopia, že sa musia voči zdr. poisťovniam spojiť a skupinovo tvrdo vyjednávať podmienky, a aj poisťovne musia reálne cítiť hrozbu sankcií,aby nezneužívali svoje pripravované dominantné postavenie…(to je ale práca na roky, a kým sa ten stav dosiahne bude tu určite veľká nervozita…)
Pekný týždeň nám všetkým
-
AutorPríspevky
- Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.