Postgraduálne vzdelávanie

O nás Diskusné Fóra Všeobecne o zdravotníctve Postgraduálne vzdelávanie

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 16 )
  • Autor
    Príspevky
  • #333
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    Nepretržite sa rozširujúci obzor medicínskeho poznania viedol k vzniku hlavných medicínskych odborov, v rámci ktorých vznikali a vznikajú čoraz užšie špecializácie. Je to pochopiteľné, z tak širokej škály poznatkov lekár dokáže detailne percipovať a rutinne utilizovať iba časť. Historický vznik hlavných medicínskych odborov bol postavený na báze orgánovej medicíny v súlade s poznatkami determinovanými aktuálnymi (dobovými) technickými limitmi.
    Posun biologického i medicínskeho výskumu do úrovne subcelulárnych štruktúr viedol k rozvoju molekulárnej biológie a medicíny, ktorých poznatky zotreli hranice orgánov a dokladujú čiastkové medicínske problémy ako problémy celku.

    Optimálna utilizácia poznatkov v klinickej praxi sa dá dosiahnúť iba vyváženosťou medzi úzkošpecializovanými zložkami a integrujúcimi všeobecnými pracoviskami hlavných medicínskych odborov s interdisciplinárnym premostením cestou budovania multidisciplinárnych komplexov.

    Vývoj zdravotníckych systémov vo vyspelých štátoch zabezpečoval takúto rovnováhu cestou špecializovaného postgraduálneho vzdelávania vyváženého všeobecnými multidisciplinárnymi normami, zakotvenými v štandardných postupoch, manuáloch, odborných guidelines.

    V socialistickom zdravotníctve uvedenú rovnováhu v rámci hlavných medicínskych odborov zabezpečoval 2-stupňový systém postgraduálneho vzdelávania , interdisciplinárna integrácia v systéme absentovala.

    V rámci vstupu Slovenska do EU sme zmenili 2-stupňový postgraduálny vzdelávací systém a nahradili ho pulverizovaným systémom užších špecializácií, čo pri absencii integrujúcich štandardných postupov, manuálov, guidelines prinesie medicínske kompetenčné problémy. Ak sa dnes na nich nezačne seriózne pracovať, o niekoľko rokov ich nebude mať kto vypracovať.

    V Českej republike sa na integrujúcich medicínskych postupoch už dlhý čas pracuje, ale i tak ich prístup k zmenám vo vzdelávaní je obozretnejší. Veľmi dobre si uvedomujú výhody 2-stupňového vzdelávania a preto ho nezmenili.

    Nakoľko mentalita jedincov na Slovensku postráda zmysel pre integritu, predpokladám, že po čase naši lekári budú si musieť urobiť 2. atestácie v Českej republike.

    #1881
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Tu je velky problem. Neide tak ani o pulverizaciou vzdelavania, ako o hladanie spolocneho menovatela v ramci 25 krajin EU. Dobrym prikladom su diabetologovia. Spolonym menovatelom EU je zakladny odbor a to je endorkinologia. Ktokolvbek ma tento odbor v jednej jedinej atestacii moze byt aj diabettologom v 25 krajinach. Ak nasi lekari a sestry chcu mat uznane svopje vzdelanie v 24 krajinach EU aby tam mohli prcovat, tak potom aj z tych 24 krajin musia mat lekari a sestry take vzdelanie, ktore im my musime uznat a to je endokrinologia. Inak by sme ich mohli diskriminovat, darmo to my , alebo cesi mame lespie vymyslene. Cesi v tom maju zatial velky problem v ramci pristupovania a maju velky v ramci TAEX / organizacia, ktora kontroluje spolocne menovatele/. M?y sme teraz opravovali nariadenie vlady 212/ 2004 a a 213/2004 pre pediatrov a diabetologov a to tak, ze sa zavadza certifikacne studium v oblasti diabetlologie a vseobecnej pediatrie / podobne ako vseobecne lekarstvo/, ale TOTO NEBUDE PLATIT PRE ZAHRANICIE!

    #1882
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    Chápem, že vo vzdelávaní štáty EU musia mať rovnaké výstupy – uzlové body, aby získané špecializované atestácie, certifikácie boli akceptované vo všetkých členských štátoch. Ale absolvovanie všeobecnej prvostupňovej atestácie v základnom odbore zvyšovalo kvalitu získanej špecializačnej atestácie (uzlový bod) A špecialista, ktorý mal 2 atestácie v základnom odbore a špecializačnú atestáciu (uzlový bod), sa v EU vždy presadil. Naviac nepripravujeme našich absolventov LF na odchod do zahraničia, ale na prácu v našich zdravotníckych zariadeniach. Ich isporiadanie je iné ako vo veľkých štátoch, kde si môžu dovoliť mať špecializované centra na každom rohu 😀 . Ak chceme konzervovať malé nemocnice, budeme tam potrebovať lekárov so širším obzorom.U diabetológie určite v EU dôjde k posunu. Vynúti si to narastajúci trend počtu prípadov

    #1883
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Tu neide o nasich von, ale aby sme nediskriminovali nejakymi specialnymi vzdelavacimi podmienkami zahranicnych lekarov k nam. Inak nikto nikomu nebrani doma mat 10 atestacii a 20 uzlovych bodov. 😆 Dokonca pre kvalitu a jej paranmetre to bude dolezite.

    #1884
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Inak nikto nikomu nebrani doma mat 10 atestacii a 20 uzlovych bodov. 😆 Dokonca pre kvalitu a jej paranmetre to bude dolezite.

    Tak to sa mi páči. Toto prehlásenie onedlho v modifikovanej podobe využijem.
    Pracujem na novom modeli usporiadania nemocnice s cielom racionálne utilizovať jej prednosti.
    1. Nový model bude postavený na báze klasických odborných oddelení, od ktorých sa vyžaduje všeobecný rozvoj odboru v celej šírke. 2. Vo vnútri odborov sa budú budovať úzko špecializované jednotky, ktoré budú zabezpečovať úlohy vyplývajúce zo štatútu vyššieho pracoviska.
    3. Nemocnica bude rozdelená do logických funkčných celkov – komplexov. Napr. Centrálny komplex intenzívnej starostlivosti – prepojený s jednotkami intermediárnej starostlivosti oddelení. Centrálny komplex laboratórnej diagnostiky s virológiou, bakteriológiou, mykológiou, toxikológiou, imunológiou, hematológiou, biochémiou a ria metodikami. Alebo zóny pracovísk polikliniky – ambulancie – denné stacionáre – výkony s jednodňovou hospitalizáciou . Tiež veľké interdisciplinárne komplexy – transplantačný, metabolický, onkologický apod.

    Mnohé z nich už dnes existujú, ale s odbornými, výkonostnými a kompetenčnými problémami.

    Kompetenčné sa odstránia striktným definovaním zodpovednosti, právomocí a kontroly.

    Výkonostné predstavovali skutočnosť, že niektorí pracovali, iní sa ulievali a figurovali v programe ako ozdoby. To sa upraví výkonovými výkazmi, kde si každý bude vykazovať hodiny, ktoré v danom komplexe (centre) odpracoval.

    Odborné problémy spočívali v tom, že vo vysokošpecializovaných tímoch boli i jedinci bez dostatočného ovládania problematiky. Odbornými znalosťami sa neodlišovali od tých, ktorí v tíme neboli.

    A práve tu mi vychádza racionálna potreba pri zaradení do špecializovaného tímu požadovať certifikáciu. V transplantačnom tíme nemôžu byť jedinci bez znalostí z transplantačnej imunológie, v tíme intenzivistov všetci musia ovládať všetky život zachraňujúce invazívne postupy. V diabetickom tíme i oftalmológ musí ovládať hlavné zásady liečby diabetu a prevencie komplikácií. A diabetológ musí vedieť, akými mikrochirurgickými postupmi sa dá korigovať diabetická mikroangiopátia apod.

    V nariadení vlády o ďalšom vzdelávaní zdrav. pracovníkov sú vymedzené atestačné odbory, i výkony, ku ktorým je potrebná certifikácia , a práve touto formou postgrad. vzdelávania by sa mala zaisťovať profesionalita de novo vznikajúcich činností.

    Zoznam výkonov, pri ktorých sa požaduje certifikácia, by mal byť otvorený.

    #1885
    Dr. Sorge
    Účastník (Participant)

    Súhlasím MH. Je tu však aj línia prvého kontaktu.Praktický lekár pre deti a dorast a praktický lekár pre dospelých.Tu sú ohromné možnosti racionalizácie a ekonomizácie zdrav starostlivosti.“Úroveň“ línie I.kontaktu je známa laickej aj odbornej verejnosti.Postgraduálne vzdelávanie tohto segmentu značne pokrivkáva.Periodické absolvovanie
    stáži na akredit pracoviskách by prospelo.To isté platí aj pre špecialistov

    #1886
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Ke sme pri PAS a `AS tak tu vidim dva hlavbne problemy. V PAS nenormalne vysoky vyskyt seniorov v praxi, u PAS aj `AS absencia vzdelavania. kedze mame dve formy, intitucionalne a neinstitucionalne tak potom najvacsia chyba komory je uplna ansencvia toho druheho, pretoze to je jedna z jej najvascich uloh. To nehovorim o tom, ze by komora mala a musela vyradovat nevhodnych, ktori sa nevedia dovzdelat, alebvo vzhladom na vek ani nemozu. A odbporovu pracu by mala nechat na odbory a lobing na rozne unie a asociacie.

    #1887
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    Okrem prípravy a získania atestácie u nás postgraduálne vzdelávanie je kompletne v rukách farmaceutických firiem. Na to, aby PAS, alebo ŠAS dokladoval svoje kontinuálne vzdelávanie, stačí predložiť doklad o účasti na pizzových seansoch s firemnými reklamnými prednáškami. Účasť na domácich zjazdoch a kongresoch SLS je možná tiež iba cez sponzorstvo, niektoré odborné spoločnosti sa stali klubom vzájomne si prednášajúcich.

    #1888
    Dr. Sorge
    Účastník (Participant)

    Do tohto prostredia prim. starostlivosti chceme efektívne alokovať finančné prostriedky a zvýšiť technickú efektivitu.Cestu firemného rautového pseudovzdelávania je potrebné opustiť.
    Vážený pán minister,tiež vidím úlohu lekárskej komory v „oddeľovaní pliev od zrna“ a luxovaní neschopných lekárov zo systému.Ak diskutujeme v kuloároch o možnosti vylúčenia neschoných kolegov každý vedúci pracovník sa vie zbaviť takýchto lekárov bez výčitiek svedomia,ak by však malo dôjsť ku skutočnej realizácii nastupuje akási falošná kolegialita.Bohužiaľ aj takáto je realita

    #1889
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Dr. Sorge wrote:

    Ak diskutujeme v kuloároch o možnosti vylúčenia neschoných kolegov každý vedúci pracovník sa vie zbaviť takýchto lekárov bez výčitiek svedomia,ak by však malo dôjsť ku skutočnej realizácii nastupuje akási falošná kolegialita.Bohužiaľ aj takáto je realita

    Áno. Je to problém vychádzajúci z reality, že vedúci pracovníci nemajú vytvorené štandardné normy odborne kompetentnej práce a prehliadajú nekompetentné výkony svojich podriadených. Ťažko sa nejakým posudkom dokazuje, že niekto je neschopný. To sa musí dokázať na konkrétnych denných výkonoch. Vedúci pracovník nesmie tolerovať nekompetentné výkony. Autor nekompetentného výkonu musí vedieť, že jeho výkon bol nekompetentný, musí pocítiť, že nekompetentnosť sa netoleruje. Ak nekompetentné výkony budú denne praniérované, ich autor nevydrží neustály nápor a vyparí sa sám 😆

    #1890
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Dve temy v jednej. Prva – tym sme zacali vzdelavanie. Institucionalne prave dokoncujeme. Je vydane nariadenie vlady 212 a 213, dopkoncuje sa obsah vzdelavania, ci uz specializacneho / atestacie/ alebo certifikacneho/. Urovbili sme aj malu opravu,m je uz na vlade a to diabetologov a pediatrov, ktori sa budu moct certifikacne vzdelavat na vseobecnych, ale iba o atestacii z interneho / samozrejme pediatrickeho/ ako je to teraz. Problemom vzdelavcania je kompatibilita a spolocny menovatel s EU.
    Druha tema su komory, ktore maju nezatsupitelne miesto vo vzdelavani non institucionalneho, ktoreho sa akosi nevedia zhostit, preto to pizza meetingy. A navyse maju strazit kvalitu a etiku. Toto este chvilu potrva, ale verim Dragulovi, ze to postupne zvladne.
    Tretia skupina su odborne spolocnosti ci uz v ramci SLS alebo mimo. Tieto su tak trochu potlacvene do uzadia, ale v poslednej dobe sme zahajili aktivity, myslim ze prof. Kristufek je garantom zdvihania kvality tejto organizacie.
    A dalej odbory, hlavne zamestnane sestry nemaju / zatial / z nich nic, hoci tam maju odbory podla mna idealny priestor, na rozdiel od LOZ co je ciste odpalovacia rampa pre odstatnovanie lekarmi no a potom asociacie a unie na lobbing atd.

    #1891
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    K vzdelávaniu.
    Prečo chceme vzdelávanie dať do kompetencií LK, keď všade vo svete je to výsostná úloha odborných spoločností. Tie vydávajú štandardy, tvoria guidelines, píšu manuály, určujú, aký výkon je lege artis, atd. Iba v odborných spoločnostiach môže vykryštalizovať hierarchia kompetentných odborníkov a môže byť zaistená kvalifikovaná oponentúra.

    LK je stavovská organizácia, plní úlohu právne dozorného zoskupenia . Označenie – špičkový odborník – je validné iba ak ho dotyčný získa medzi profesionálmi a nie medzi funkcionármi.

    #1892
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Pretoze ak je LK, to je jej hlavne poslanie vsade na svete. problem je, ze nie vsade je LK a neziju tam horsie. 😆
    Spomente si na to, ako kmory argumentovali, ze sleduju a kontroluju kvvalitu, tam je potom vzdelavanie nutne integrovane.

    #1893
    Orsag
    Účastník (Participant)

    oprava

    #1894
    Orsag
    Účastník (Participant)

    @Dr. Sorge wrote:

    Je tu však aj línia prvého kontaktu.Praktický lekár pre deti a dorast a praktický lekár pre dospelých.Tu sú ohromné možnosti racionalizácie a ekonomizácie zdrav starostlivosti

    Zaujíma ma táto téma. Ale myslím si že by bolo zaujímavé rozviesť aj určité vízie racionalizácie. Myslím si, že je tu podobný problém ako s diabetologiou.

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 16 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.
Navigate