zákony v parlamente

O nás Diskusné Fóra Všeobecne o zdravotníctve zákony v parlamente

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 136 až 150 (z celkového počtu 153 )
  • Autor
    Príspevky
  • #1764
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Ale kludne nech si dohodnu co treba, napriklad naco je Asociacia nemocnic. Ale v zakonoch nic take nie je ako tam ani nie su platobne podmienky, teda ci sa plati per kapita, za lozkoden, alebo cokolvek, to nech si dohodnu ucastnici – hraci na trhu

    Len či to prežije i pacient ?

    #1765
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Tak ideme znova do starych vod: Strach o pacienta. Samozrejme ze prezije a lepsie ako doteraz, pretoze vela ich neprezilo. Len ti uz neprehovoria, vidiet to iba na nasich demografickych datach.

    #1766
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Tak ideme znova do starych vod: Strach o pacienta. Samozrejme ze prezije a lepsie ako doteraz, pretoze vela ich neprezilo. Len ti uz neprehovoria, vidiet to iba na nasich demografickych datach.

    To je výsledok rozbitého medicínskeho systému. Medicínsky systém sa nedá postaviť transformáciou ekonomických vzťahov,nepostavia ho akciove spoločnosti, ani urad dohľadu. Ten môžu postaviť iba odborníci.

    1. Základné koncepcie odborov.
    2. s racionálnou náväznosťou špecializačného vzdelávania
    3. Koncepčné riešenie intenzívnej starostlivosti v náväznosti na záchrannú službu
    4. Akreditácia pracovísk na vykonávanie špecializovaných činností po nezávislom audite
    5. Medicínska disciplína, jej kontrola hlavnými a krajskými odborníkmi, ktorých výber bude verejný na základe dopredu stanovených kritérií, predovšetkým hodnotiacich doterajšie medicínske a morálne kvality (ktorí si nepletú Crohna s ulceróznou kolitídou)

    Viem, že sa opakujem, ale to je to, o čom sa nedá baviť na fóre, a iný priestor pre odbornú diskusiu neexistuje.

    Z nášho medicínskeho systému sa vytratili medicínske školy, vyznačujúce sa precíznosťou, striktnosťou, strohou vedeckosťou, boli nahradené tou Jánošíkovskou – od buka do buka.

    #1767
    Dusan Mesko
    Účastník (Participant)

    MH
    urcite zaujimave nazory, ked vsetci strasne moc chceme, ale uplne logicky nevieme vsetci, „co“ presne chceme. Naucili sme sa v „hrnci“ spolocnosti spravat sa tak, ako sa spravaju „ingrediencie v hrnci“ – takze skor janosikovsko, ako rozumne – a kazdy tam sypeme to „svoje“ – ako „psicek a macicka“. Jedna moja kolegyna povedala – mozno aj polovicu reformy by sme mali za sebou, keby kazdy v zdravotnictve robil tak, ako ma aj za danych podmienok. A skor to vyzera, ze v kazdom z nas je stale „maly Janosik“. Ale ako sa z toho „vysmyknut“ aby bolo zdravotnictvo „prvym ostrovcekom“, kde zasvieti na semafore aspon „oranzova“, t.j., ze sa vyberieme „spravnym“ smerom, ked ani jediny rezort nefunguje ako celok tak, ako by mal, alebo ake ma predstavy o tom, ze by fungovat mal. Takze som „skor skepticky“, ze i pri najlepsich zakonoch to bude hlavne „O LUDOCH“ – ved skoro denne „zirame“, ze zo zakonov su mnohokrat „zdrapy papiera“, ktore si vselikto vysvetluje a aplikuje „po svojom“. Cize tociac sa v „hrnci slovenskej spolocnosti“ sa snazime vojst do systemu ekonomickymi vztahmi. S tymi bodmi mozno len suhlasit.
    No a aku chceme skolu, ked pod „rezortnou kontrolou“ budeme pomaly robit „vsetci vsetko“ a draha technika bude „vsade“ (lebo tam uz rozhoduje aj komercny prvok nestatnej sfery).
    Viem, ze v nasom zdravotnictve su mnohi uz „za vodou“, a len „nemo“ hladia, o com to tu diskutujeme, lebo sa dokazali o seba postarat nielen financne i na viac pokoleni, ale aj spolocensky. Obavam sa vsak, ze pre takych je uz „bezna vidiecka babka“ komercne nezaujimava najma v terapeutickej oblasti.

    #1768
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    1. koncepcie odborov sú staré 20 – 30 rokov. Jednak sú medicínsky prekonané, jednak reálne usporiadanie odborov v praxi je úplne iné. Niekto si trhol z interny nefrológiu, iný kardiológiu alebo endokrinológiu… Zvyšok nesie historický názov – interné oddelenie.
    2. Beží špecializačné vzdelávanie. Malo by pripraviť kvalitných špecialistov. Môže byť postavená koncepcia vzdelávania v odbore, keď nie je vymedzená koncepcia odboru? Akotak sa darí klasickým odborom, čerpajú z histórie, ale nové veci sú nepresaditeľné.
    V poslednom nariadení vlády o ďalšom vzdelávaní sa objavil zoznam certifikovaných činnosti, zaujala ma tam certifikácia v intenzívnej starostlivosti vo vnútornom lekárstve a som zvedavá, kto získal akreditáciu výučbovej základne pre túto činnosť a čo bude vyučovať. Akreditáciu výukovej základne vo svete získava pracovisko, ktoré sa výukovou problematikou zaoberá v praxi. U nás vzdelávanie je postavené na báze teoretických prednášok, z ktorých hneď poznáte, že autor z problematikou nemá osobné skúsenosti.
    Samozrejme, že to nie je otázkou zákonov, to je otázkou odborného projektu.
    Na trhu osobných aut sa o priazeň zákazníka uchádzajú výrobky automobiliek, s rôznym dizajnom, technickými parametrami, cenou atd. A zákazníci svojim nákupom rozhodujú o tom, ktoré typy aut majú odbyt. Ale nezávisle na trhu, niekde vo firme sedia profesionáli, ktorí pracujú na projekte vozidla. Kreslia, počítajú, tvoria. Ich výsledok práce nie je generovaný trhom, ale mozgom. Trh negeneruje nové prvky v motorovom vozidle, ale selektuje medzi hotovými typmi.
    V našej medicíne funguje systém – od buka do buka preto, že chýba medicínsky projekt.

    Všetko je o ľuďoch, ľudia reagujú vždy typicky ľudsky – trocha egoizmu, trocha lenivosti, trocha predstierania atd. A spontánne sa nestanú inými. Ale tí istí „Jánošíci“ prídu do Nemecka, zaradia sa do systému a robia tak, ako diktuje systém.

    #1769
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    K D. Moskovi: samozrejme za kazdy v systeme pozera na seba, to je logicke. Umenie je ten „Enintopf“ nastait tak, aby nic neprihorelo.
    Ku MH: no mai ste byt pri mojich rozhovoroch s prof. Stenclom o obsahobej naplni posgradualu. Coze koncepcia odboru, ale my zatial nemame upgrade vyuky, ale mame statnui skolu!!. Myslim,ze v pomernbe rozumnej dobe bude obsahova napln jasna a zacne plularitne vdelavanie

    #1770
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    K D. Moskovi: samozrejme za kazdy v systeme pozera na seba, to je logicke. Umenie je ten „Enintopf“ nastait tak, aby nic neprihorelo.
    Ku MH: no mai ste byt pri mojich rozhovoroch s prof. Stenclom o obsahobej naplni posgradualu. Coze koncepcia odboru, ale my zatial nemame upgrade vyuky, ale mame statnui skolu!!. Myslim,ze v pomernbe rozumnej dobe bude obsahova napln jasna a zacne plularitne vdelavanie

    To je zaujímavá informácia. Ale bez koncepcie sa nemôže stanoviť náplň, ktorá by mala byť v súlade s tým, čo odbor vymedzuje a jednak pre praktické uplatnenie špecialistu v odbore. I pluralitné vzdelávanie narazí na ten istý problém. Rozsah vzdelávania musí byť identický, konkurencia by mohla byť podnetom pre kvalitu.

    #1771
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Draha MH mate uplnu pravdu.

    #1772
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    To pluralitné vzdelávanie ma zaujalo. Dávnejšie som pozerala materiály EU, aké a koľko výkonov sa musí robiť v zariadení, aby získalo akreditáciu na postgraduálnu výuku. Čo to znamená – pluralitné vzdelávanie (v našich podmienkach)? Ako bude financované?

    #1773
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Doteraz postgradual riadil a vykonaval SPAM, ktory sa pricinenim mojich dvoch predchodcov stal Slovenskou zdravotnickou unoiverzitou, teda vysokou skolou s monomopolom dalsieho vzdelavania, ktore navyse sa stalo tretim stupnom vysokoskolskeho vzdelavania. A moji prechodcovia su tam prodekani.
    V poslednej novele vysokoskolskeho zakona sme toto odstranili a to tak, ze
    1. Dalsie vzdelavanie nie ke vsokolske, ale vykonavaju ho vysoke skoly kde bezi pregradual / vynimku ma v paragrafe 56c 277/94 SZU/ teda pluralita je u skol a tie vo svojich zariadeniach – Fakultnych nemocniciach budu realizovat prakticku cast vyuky. Zial napriek vsetkym mojim snaham – v id aj clanky v NO 6.6.2002 / su na tejto www strane/ nepodarilo sa mi presadit ZRUSENIE INSTITUCIOBALNEHO VZUDELAVANIA a preist na NEINSTITUCIONALNE VZDELAVANIE na akreditovanych oddeleniach, ako je napr. v D, A CH aj inde. Teda pluralita skol. Studium kedze nie je vysokoiskolske bude hradene uchadzacom, ten je naozaj motiv ovany atestaciu ziskat. Preco nevysokoskolske, pretoze by sa museli robit prijimacie pohovoiry a o aky typ by islo: PhD, MBA, Msc MPH alebo master of urology? Mimochodom sucasny boj komory je slaby odvar toho ako pracovala SZU, nakoniec jednym z dekanov je byvaly minister Rakus / prave fakulty dalsieho vzdelavania/. A mala poznamka k BB. Niekolko krat som hovoril Murgasovi, ze podla mna nie je dobre aby “ jeho univerzita“ nemala vzdelavanie sestier , mozno v buducnosti aj lekarov, alebo verejnych zdravotnikov. Ale nakoniec to nechal tak / vyhovorka internat a pod/ a teda sme tam pustili Stencla, ale je to chyba a nebude to dlhodobe robit dobru krv. To je ale asi ta jeho tretia cesta.

    #1774
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    V štátoch EU akreditáciu na postgraduálne vzdelávanie získava zariadenie, ktoré rutinne robí jednotne stanovené spektrum výkonov a to v požadovanom množstve. Keď som si pozrela o aké výkony a čísla sa jedná, pochopila som, že na takúto akreditáciu u nás nepristúpime. Výkonové kritéria by splnila 1 maximálne 2 nemocnice.

    #1775
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    V statoch EU je to tak fifty: fifty, akreditovane pracoviska a institucie. Ale take kalibre ako Izak, Stencel, Fischer, Kovac, Sagat, Rakus, Krcmery / fsetko made in TT/ su len tu. 😀

    #1776
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    V statoch EU je to tak fifty: fifty, akreditovane pracoviska a institucie. Ale take kalibre ako Izak, Stencel, Fischer, Kovac, Sagat, Rakus, Krcmery / fsetko made in TT/ su len tu. 😀

    Lámem si hlavu nad skratkou TT, napadá ma všeličo, milujem skratkovú tvorivosť.
    Nad pracovným stolom mám tabuľu, kde zapichujem všetky dôležité odkazy, z času na čas, keď ich je veľa, tak ich triedim a vybavené zahadzujem. Raz mi tam ostal lístok so skratkou -DJPĎ- týždeň som skúmala, čo to znamená, muselo to byť niečo dôležité, keď som to tam zapichla. Prešla som možnými firmami, inštitúciami, chemickými vzorcami. Nakoniec som na to prišla – boli to začiatočné písmená čísel klapky na kolegu, ktorú som si v rýchlosti zapísala – 2159……

    #1777
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Kazdy reformator, motorista, manazer a sofer vie, ze TT je Trnava, a v nej skola kde akademicke tituly pre lekarov davaju „a la card“ / to nie je skratka 😀 / samozrejme ze z osetrovatelstva.

    #1778
    emed
    Účastník (Participant)

    Aj by to bolo smiešne,keby to nebolo smutné. Kde chýba veda, tam rozum blúdi. A tak máme na Slovesku hádam najviac profesorov a docentov “ z ošetrovateľstva “ z okolitých štátov…

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 136 až 150 (z celkového počtu 153 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.
Navigate