clanok 6.6.2002 ku komoram

O nás Diskusné Fóra Všeobecne o zdravotníctve clanok 6.6.2002 ku komoram

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 15 )
  • Autor
    Príspevky
  • #318
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Davam k dispozicii rukopis clanku v NO ku komoram
    „““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““““

    Nový zákon o komorách rozbúril hladinu aj tak už nepokojného zdravotníctva. Občanom, ale aj zdravotníkom nie je jasný význam komory a navyše ich dráždi „povinné členstvo“. Podľa ministra Kováča má komora pomáhať pacientom, podľa zdravotníkov, ktorí sú zamestnaní, ich má pripraviť o peniaze za povinné členstvo, ktoré nový zákon nariaďuje. Bezpochyby, komory majú veľký význam pri reforme zdravotníctva. Súčasne treba presne definovať ich kompetencie. Komora, či už lekárov, sestier, lekárnikov, alebo kohokoľvek, kto samostatne poskytuje služby, má mať 7 základných funkcií.
    Prvou je tzv. registračná funkcia. Od dňa nadobudnutia odborného vzdelania komora by zobrala absolventa do registra. Komora musí vedieť, že napríklad sestra absolvovala bakalárske štúdium. Nič viac a nič menej. Registrovaný občan nemá žiadne iné povinnosti, iba oznamovať komore svoj odborný profil, absolvované kurzy, školenia a skúšky. Nemusí byť jej členom, nepožaduje od komory žiadne „služby“. Registračná povinnosť môže byť „zaťažená“ symbolickým poplatkom za administratívne náklady spojené s registráciou.
    Druhou funkciou komory je vydávanie licencií pre samostatných poskytovateľov. Tu je členstvo v komore nevyhnutné. Ak uchádzač o vydanie licencie bude spĺňať podmienky, komora mu musí vydať licenciu. Ide teda o obligatórny nárok a komora nesmie nikomu administratívne brániť v jeho slobodnom podnikaní.
    Treťou úlohou komory je podieľať sa na neinštitucionálnom vzdelávaní svojich členov. To na rozdiel od inštitucionálneho vzdelávania, ktoré majú vykonávať akreditované vzdelávacie inštitúcie, pozostáva z organizovania vlastných akcií (semináre a odborné stretnutia), ako aj z akreditácie a odporúčania seminárov a školení, kongresov atď. vhodných pre povinný odborný rast. Sem patrí aj pomoc pri publikačnej činnosti.
    Štvrtou úlohou komory je účasť na dohodovacom konaní. Pôjde napríklad o konanie pri stanovení cien medzi nákupcami služieb a poskytovateľmi, účasť pri konaní o postupe „lege artis“, teda, či liečebný postup poskytovateľa bol v súlade s dostupnými vedomosťami a skúsenosťami. Komora však nesmie zasahovať do slobodného ekonomického rozhodovania u nákupcov a poskytovateľov.
    Piatou úlohou komory je spolupráca pri tvorbe zákonov. Ide najmä o posudzovanie zákonov, ich pripomienkové konanie. Komora môže pripraviť aj vlastné návrhy zákonov a podzákonných noriem, musí ich však presadzovať cestou vlády alebo parlamentu.
    Šiestou úlohou je rozhodcovské a etické konanie. Ide najmä o posudzovanie prípadov v oblasti etiky a odbornosti, rozhodovania čestného súdu v prípade pochybenia, disciplinárny dohľad a konanie, ale aj zastupovanie svojich členov pred súdmi v súvislosti s výkonom povolania. Siedmou úlohou je spolupráca pri akreditácii zariadení. Komora by mala právo posúdiť, či dané zariadenie má potrebné vybavenie na poskytovanie určitých služieb. Táto účasť komory je povinná a nemožno ju obísť. Takisto sa komora zúčastní na odoberaní akreditácie zariadeniu alebo licencie, avšak jej funkcia tu bude mandatórna, teda vždy s inými zložkami riadenia a kontroly.
    Odpor lekárov a sestier, ktorí sú zamestnaní, je logický. Za ich výkon berie zodpovednosť zamestnávateľ. V prípade pochybenia, mieru zavinenia musí posúdiť on alebo súdna moc. Prípadné škody bude na rozdiel od samostatných lekárov – poskytovateľov znášať zamestnávateľ. Ten si ich môže uplatniť voči zamestnancovi.
    Tlaky komôr týkajúce sa rôznych foriem skrytej monopolizácie (napríklad obmedzovaním slobodného prístupu lekární na trh podmienkami o vzdialenosti medzi lekármi), alebo povinné členstvá všetkých, ktoré imponujú skôr ako snaha získať významné zdroje na ďalšie lobovanie, naozaj iba zhoršia zlú situáciu nášho zdravotníctva. Tak naozaj neviem, ako dlho očakávaný a navyše zlý zákon o komorách pomôže našim pacientom. Ak, tak iba funkcionárom dnešných komôr –„ komorníkom“.

    #1545
    emed
    Účastník (Participant)

    Súhlas ( včera , dnes aj zajtra) ( sám by som to lepšie nenapísal : 😛 )

    Musíme byť ale ku komore trocha zhovievavý. Musí vyrásť z detských nohavíc a trochu vývojom zmúdrieť ( a to sa asi nedá preskočiť). Tak trochu opojená prílišnou mocou, kt. jej zákonodarcovia svojho času dali – začala robiť kroky, ktoré paradoxne viedli k jej morálnemu zdiskreditovaniu ( udeľovanie povolení pochopili niektorí funkcionári ako regulačnú úlohu komory,kt . jej neprináleží, prijali sa nelogické postupy – ako „hlasovanie o veciach, o kt. sa jednoducho hlasovať nedá…či takmer protizákonné konanie vo veciach ako vyčlenenie obvodu aj v čase, keď sa to už k licencii nevyžaduje… ) a bohužiaľ okrem mnohých správnych ľudí sa tam dostalo aj nemálo tých, kt. si svoju nemohúcnosť uplatniť svoje schopnosti v medicíne -kompenzovali inou činnosťou ( zbieranie postov či už politických, odborárskych,….či ich kombináciami). Česť výnimkám ( v komore je mnoho ľudí, kt . si úprimne vážim)

    Zákon akcie a reakcie samozrejme vedie k tendenciám oslabiť postavenie komory( keďže toto postavenie historicky zneužila ), ale na druhej strane pevne verím , že komora smeruje ( možno to potrvá roky ) k stavu “ optimálna “ – keď sa stane pre lekárov na Slovensku skutočne komorou a bude plniť svoje logické funkcie.

    #1546
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    Nevieme prekonať fenomén malosti. V konkurzoch pri výbere vedúcich pracovníkov, pri voľbe predstaviteľov do vedúcich funkcií odborných spoločnosti, stavovských organizácií vieme, že Jano mal najlepší projekt, že zo všetkých účastníkov je najschopnejší, ale volíme Kuba, pretože je priateľský a v kolektíve je obľúbený. Schopných vo vedúcich funkciách nemáme radi, pretože veľa vyžadujú, nútia nás pracovať na sebe, nestagnovať. Kubo nie je ideálny, ale možno ho potichu kritizovať a považovať ho za príčinu všetkého, čo nefunguje.

    Postavenie a autorita lekárskej komory závisí na tom, kto a čo v jej mene hovorí a koná. Ak to budú morálne a odborne špičkoví jedinci, neúnavne usilujúci o vývoj odborného poznania, kompetentnosť a kvalitu aplikovanej medicíny , tak postavenie a autorita lekárskej komory bude vysoká. Zákonom potvrdené funkcie nezaisťujú automaticky autoritu komory, naopak, autorita komory stanovuje ich stupeň významnosti.

    Napr.:

    Registračná funkcia by mala byť vecou určitého honoru stavovskej príslušnosti.

    Licencie – komora nesmie nikomu administratívne brániť v jeho slobodnom podnikaní. Jasné. Ale komora s autoritou BUDE AKTÍVNE BRÁNIŤ SLOBODU PODNIKANIA.

    Treťou úlohou komory je podieľať sa na neinštitucionálnom vzdelávaní svojich členov. Alebo – Bude bdieť nad tým, aby inštitucionálne vzdelávanie prebiehalo IBA NA AKREDITOVANÝCH PRACOVISKÁCH.

    Pri dohodovacom konaní komora nesmie zasahovať do slobodného ekonomického rozhodovania u nákupcov a poskytovateľov. Alebo – BUDE BDIEŤ NAD TRANSPARENTNOSŤOU DOHODOVACIEHO KONANIA, S ROVNAKÝMI PODMIENKAMI PRE VŠETKÝCH.

    V právnom systéme je normálne, že zákony posudzuje vláda a schvaľuje parlament. ALE KOMORA ICH MÔŽE NAVRHNÚŤ.

    Rozhodcovské a etické konanie sú mimoriadne dôležité funkcie, ktoré predstavujú ochranu pacientov. Tu nejde iba o trestné činy definované zákonom, ale o posudzovanie postupov, ktoré vedú k trestným činom, resp. predstavujú vysoké riziko, že k nim dôjde. Je to funkcia preventívna. Na druhej strane pomoc bezúhonným, svedomitým jedincom, ktorí svojim výkonom právne naplnia podstatu trestného činu, napriek tomu, že postupovali lege artis.

    Akreditácie, odobratie licencie – veľmi dôležitá funkcia, hoci obyčajného dohľadu, aby sa používal jeden meter na všetkých.

    V rozvinutom demokratickom systéme je samozrejmé, že posudzovacie funkcie zabezpečuje vždy viac zložiek. Tak sa zaručuje objektivita posudzovania. Toto všetko je výzvou lekárskeho stavu, aby začal budovať svoju stavovskú organizáciu.

    #1547
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Podla mojho nazoru, úplne zakladnym predpokladom cohokolvek je poctivost. Myslim, ze treba poctivo hovorit teraz, pred a aj o dva roky neskorsie svoje nazory. Sam som prekvapeny, ze malokto cital / vynimka je MH o tom tu bola velka diskusia/ nasu publikaciu s Pazom. Asi bude dobre sa tam pozriet, ale stale tvrdim ze ideme tou istouz cestou. Ten clanok som pisal 4 mesiace pred volbami a dnes na nom nechcem menit ani riadok.

    #1548
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Podla mojho nazoru, úplne zakladnym predpokladom cohokolvek je poctivost. Myslim, ze treba poctivo hovorit teraz, pred a aj o dva roky neskorsie svoje nazory. Sam som prekvapeny, ze malokto cital / vynimka je MH o tom tu bola velka diskusia/ nasu publikaciu s Pazom. Asi bude dobre sa tam pozriet, ale stale tvrdim ze ideme tou istouz cestou. Ten clanok som pisal 4 mesiace pred volbami a dnes na nom nechcem menit ani riadok.

    Súhlasím. (I ja som poctivo napísala svoj názor. )Ale zmena názoru nevylučuje poctivosť. Existuje názor v rovine teoretickej a jeho konfrontácia s reálnou praxou, ktorá môže prispieť k jeho modifikácii. Ja sa celý čas usilujem o zmenu názoru na NsPFDR. ](*,)

    #1549
    MUDr. Jan Cernak
    Účastník (Participant)

    SLK je o ľuďoch. O tých, ktorí chcú niečo pre stav urobiť, o tých , ktorí chcú niečo zmeniť. Ale súčasne o mlčiacej väčšine, ktorej je všetko jedno, vrátane využitia svojho práva voľby svojich zástupcov, dávania podnetov, alebo priamo žiadostí, čo majú ich zástupcovia v orgánoch komory presadiť, alebo sa o to aspoň snažiť.
    Druhá vec je zákon. Zmenou zákona sa menia podmienky, na ktoré je potrebné reagovať a ako poznám systém v SLK, bude to trvať strašne dlho.

    #1550
    Mikulas Buzgo
    Účastník (Participant)

    219-ka (terajší zákon o SLK) je o ničom. Vďaka exministrovi Kováčovi, ktorý z pôvodného návrhu zákona z dielne SLK vygumoval temer všetky kompetencie, ktoré lekárske stavovské organizácie v Európe majú. Na Slovensku je totiž stále hlboko zakorenená viera v štátne úrady a v centrálne riadenie, a opačne, nedôvera spoločnosti k samospráve.

    Tiež tu existuje silné presvedčenie obyvateľov, že lekár vždy musí. Takto to ale v zdravotníctve nefunguje a nikdy dobre fungovať nebude. Lekár totiž predovšetkým musí chcieť.

    Je preto najvyšší čas 219-ku zmeniť. Minister Zajac to chce urobiť, ale jeho návrh zákona o poskytovateľoch je prinajmenšom kontroverzný.

    Tak napr. povinné členstvo. UK a škandinávske štáty ho nemajú zakotvené (členmi je však viac ako 90% lekárov), stredoeurópske krajiny ho majú. Pripusťme, že nútiť ľudí robiť veci, ktoré nechcú, sa nepatrí. Pýtal sa ale niekto obyvateľov, či chcú platiť povinné zdravotné poistenie?

    Podstatnejšie ako povinné členstvo sú však kompetencie komory. Lekári daného odboru v danom regióne majú majú mať právo zásadne ovplyvňovať dianie v odbore a regióne tak, aby mali dobré podmienky k výkonu svojho povolania. Ak komora (a teda samotní lekári) bude mať zo zákona málo rozhodovacích kompetencií a veľa represívnych úloh voči svojim členom, lekári ju budú považovať za zbytočnú a organizácia zanikne.

    Lepšia alternatíva ako samosprávna stavovská organizácia na presadzovanie vôle lekárov zatiaľ na svete neexistuje a je len otázka času, kedy na to prídu aj slovenskí lekári. Je to model, ktorý je najprijateľnejší dokonca aj pre pacientov. Minister zdravotníctva, ktorému záleží na dobrom fungovaní rezortu, potrebuje partnera, akým je dobre fungujúca, rešpektovaná lekárska komora. Tá dnešná slovenská má pred sebou ešte riadny kus cesty. Pán minister jej môže pomôcť, alebo ju potopiť. Nepredpokladám, žeby sa pokúšal o to druhé – považujem ho za chlapa, ktorý sa nepotrebuje vyhýbať konfrontáciám hoci aj s nepríjemným partnerom.

    #1551
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Ano, to je pravda co pistete. Ale skuste vyvratit tebnto argument. Ak je komorfa taka skvela, tak nepotrebuje povinne clenstvo. V novom zakone je naozaj davame tie kompetencie, ktore som este v roku 2002 popisal a navyse aj VYDAVANIE LICENCIE! To nema s povinnym clenstvom nic spolocne.

    #1552
    Mikulas Buzgo
    Účastník (Participant)

    Máte pravdu, pán minister, o otázke povinného členstva v komore je potrebná úprimná diskusia. Tento priestor je síce vďačný, ale obmedzený. Možno keby ste si našli pár hodín času na spoločnú diskusiu s predstaviteľmi komory… Takže len krátko môj osobný názor. Ľudia v živote väčšinou uprednostňujú princíp dobrovoľnosti, ktorý sa dá, samozrejme, aplikovať aj na členstvo v komore. Potom ale musíme byť pripravení riešiť zopár problémov:

    – z pohľadu členstva v komore vzniknú dve, nerovnocenné kategórie lekárov,
    – ako bude komora dozerať na kontinuálne neinštitucionálne vzdelávanie nečlenov – pripomínam, že CME-CPD (kontinuálne vzdelávanie a profesionálny rozvoj) je v krajinách s vyspelým zdravotníctvom plne v kompetencii profesijných organizácií,
    – ako sa budú riešiť etické prehrešky nečlenov,
    – kto bude dohliadať nad odbornosťou výkonu povolania lekára – finančné inštitúcie?, poisťovne?, Úrad pre dohľad…? To je podľa mňa slepá cesta. K odbornej činnosti lekára sa môže zmysluplne vyjadriť jedine lekár aktívne pracujúci v tom istom odbore. Ináč hrozí, že posudzovanie bude skreslené nedostatočnou znalosťou problematiky, organizačnými, či nebodaj finančnými vplyvmi. To by bola cesta do pekla pre lekárov, ale najmä pre pacientov.

    Vytvorenie tzv.garantov pre zdravotnícke zariadenia problém nerieši – garant nezaručuje nezávislé prešetrenie odborného či etického postupu, nezaručuje dodržanie štandardných podmienok pre CME-CPD atď.

    Zhrniem to asi takto: Lekárska komora by mala byť stelesnením lekárskeho umenia a svedomia. Lekárske povolanie možno považovať za slobodné vtedy, keď sú medicínske rozhodnutia lekárov ovplyvnené len medicínskymi a etickými pravidlami, tvorcom ktorých je práve komora. Dá sa to dosiahnuť (priznávam, že paradoxne) buď povinným členstvom, alebo striktným rešpektovaním názorov a rozhodnutí komory (medicínskych a etických, nie politických) orgánmi moci, spoločnosťou a samotnými lekármi. Druhý spôsob je kultivovanejší a Vy, pán minister, ho môžete podstatnou mierou pomôcť presadiť.

    #1553
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Ano je to pravda, ale to nezaklada pravop povinnosti. Svedomie, cest vzdelanie su pojmy, ktore nemaju rady povinnost, musi to ist z vnutra. Na to treba trochu casu, aby s,me trochu dozreli, to je prirodzene. nemozno si zobrat len to co vyhovuje momentalnemu stavu.

    #1554
    Mikulas Buzgo
    Účastník (Participant)

    Dobre teda, dobrovoľné členstvo. Ale prečo potom nie pre všetkých? A ako sa vlastne vysporiadame s tými dvoma kategóriami lekárov?
    Príjemné sviatky.

    #1555
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Mikuláš Buzgó wrote:

    Dobre teda, dobrovoľné členstvo. Ale prečo potom nie pre všetkých? A ako sa vlastne vysporiadame s tými dvoma kategóriami lekárov?
    Príjemné sviatky.

    Ak SLK využije existenciu odborných spoločností SLS na vypracovanie odborných projektov, ktoré budú záväzné, tak ich bude musieť akceptovať každý, kto u nás chce pracovať. Ak diabetologická spoločnosť vydá guidelines predoperačnej prípravy diabetikov, tak ich budem akceptovať preto, že poskytujú vodítka optimálneho postupu a nie preto, že som alebo nie som členom diabet. spoločnosti.
    V medicínskej oblasti nemôže byť problémom (ne) členstvo.
    V oblasti etiky, morálky, sporov, odborných posudkov, licencií komora môže automaticky obhajovať svojich členov. Ostatní, keď budú potrebovať niektorú z uvedených služieb SLK, budú musieť o ňu požiadať, možno za dopredu stanovený poplatok. Kvalitné programy SLK presvedčia ne členov, že členstvo je užitočné

    Ano je to pravda, ale to nezaklada pravop povinnosti. Svedomie, cest vzdelanie su pojmy, ktore nemaju rady povinnost, musi to ist z vnutra. Na to treba trochu casu, aby s,me trochu dozreli, to je prirodzene. nemozno si zobrat len to co vyhovuje momentalnemu stavu.

    Spontánne nedozrieme. Človek je tvor lenivý, nebude sa trýzniť, keď nemusí. So zákonmi nečakáme, kým spoločnosť dozreje, ale cestou zákonov určujeme spoločenské normy.

    Ak chcem dosiahnúť vysokú odbornú úroveň poskytovania nemocničnej starostlivosti, tak postavím latku požadovanej kvalifikácie, etického a morálneho profilu veľmi vysoko. A každý sa môže slobodne rozhodnúť, či chce za uvedených podmienok v nemocnici pracovať, alebo si vyberie zariadenie s nižšími normami. Takže súhlasím, že nemožno brať iba to, čo vyhovuje momentálnemu stavu 😀

    #1556
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Nuz ale ak je njueco dobre, tak to chcem. Ak komora bude vyhovovat, budem tam / mimochodom som v nej od zalozenia, ale to skor ako podpora/ Ak nie,. tak ziadny zakon ma tam neudrzi. Zaver je taky ze v BA plati iba 65%, inde 80 a co s tym? Nuz ako povedal Juraj J. „ked som si takto navaril, tak si to aj zjem“, alebo nie?

    #1557
    Mata Harri
    Účastník (Participant)

    @Rudolf Zajac wrote:

    Nuz ale ak je njueco dobre, tak to chcem. Ak komora bude vyhovovat, budem tam / mimochodom som v nej od zalozenia, ale to skor ako podpora/ Ak nie,. tak ziadny zakon ma tam neudrzi. Zaver je taky ze v BA plati iba 65%, inde 80 a co s tym? Nuz ako povedal Juraj J. „ked som si takto navaril, tak si to aj zjem“, alebo nie?

    Áno, členstvo z donútenia nie je dobrou visitkou komory, skôr je odpudzujúce.

    #1558
    imported_Rudolf Zajac
    Účastník (Participant)

    Vcera vlada celkom lahko tozhodla o variante I zakona o komorach.
    Preco, na to su dva dovody.
    1. Lebo ma v programovom vyhjlkaseni vlady boj proti korporativizm u po II vedia, ze ten krik musime ustat my rezortnici. Ale naozaj si myslim, ze je to dobre riesenie a ze komory si najdu svoje vyznamne miesto u nas.

Zobrazuje sa 15 príspevkov - 1 až 15 (z celkového počtu 15 )
  • Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.
Navigate