Zdravotníci povýšili Hippokratovu prísahu na doteraz nepoznaný piedestál

Do očkovania spadá tiež kauza Sputnik V. Bude potrebné dostatočne analyzovať, čo sa vlastne stalo a kto za to zodpovedá. Jedno dnes vieme isto, že Igor Matovič v klamaní prekonal aj Vladimíra Mečiara a to je už čo povedať. Tvrdí exminister zdravotníctva Rudolf Zajac.

Vyzerá to tak, že postupne odznieva druhá vlna pandémie covid-19. Aké problémy odhalila a zvýraznila pandémia v našom zdravotníctve?

V zásade možno povedať, že pandémia odhalila dva druhy problémov. Prvý je neexistencia krízového manažmentu. Je pravdou, že sme v  roku 2005 novelizovali ústavu (aby sa mohol vyhlasovať núdzový stav aj počas pandémie), vytvorili sme pandemickú komisiu ako poradný orgán vlády, našli sme mechanizmus, ako aktivizovať bezpečnostnú radu vlády, vytvorili manuály a postupy, vrátane zapájania štátnych hmotných rezerv. Smutné je, že od roku 2006 nik v tomto smere nepohol ďalej ani prstom, jednoducho ako keby riziko pandémie neexistovalo. 

Všetky vlády, ktoré prišli po druhej Dzurindovej vláde, sa na to v podstate  vykašľali. Koniec pôsobenia vlády Petra Pellegriniho, ktorý mal iba to šťastie, že skončil skôr, ako sa rozbehla vážna vlna, ktorou bola zatiaľ tá druhá a celkom beztrestne zmizol z obehu. Odovzdal republiku absolútne nepripravenú, bez ochranných pomôcok, bez zásob, bez dezinfekcie a bez schopnosti reagovať.  Situáciu tiež výrazne zhoršilo voluntaristické pôsobenie predsedu vlády Igora Matoviča a ministra zdravotníctva Mareka Krajčího, ktoré sa naplno prejavilo počas druhej vlny. 

Devótne správanie sa skoro všetkých zodpovedných ľudí z Úradu verejného zdravotníctva, ktorí sa doslova spreneverili zásadám boja s infekciou a najmä jej predchádzaniu kvôli akejsi sluhovskej servilnosti. Nikdy sme o nich nemali  valnú mienku a teraz, po tejto katastrofe, sa to ešte zhoršilo. Druhý problém je tiež zjavný: je to slabá výkonnosť nášho zdravotníctva, na vrub ktorej pravdepodobne musíme pripísať i časť úmrtí. Čiastočné zlyhanie ambulantného sektoru, najmä všeobecných lekárov, neskoré príchody pacientov s už  rozvinutými príznakmi letálnej verzie infekcie, nakoniec drvivá väčšina sa dostala do nemocníc cez záchranný systém, sú obrazom reálnej kvality a výkonnosti systému. Zlým vtipom bolo heslo: „nechoďte k doktorovi,  zavolajte ho“. Ak bude čas na analýzy, ľahko overíme, ako sme dopadli v porovnaní s inými krajinami, čo sa týka úmrtnosti infikovaných a podobne. Liečba pacientov si vyžadovala mať k dispozícii väčšie kapacity excelentnosti, napríklad intenzivistickú starostlivosť, pretože sa pacientom nedostávalo vždy včas a v požadovanej kvalite. A to ešte malo Slovensko šťastie v naozaj hrdinskom nasadení zdravotníkov, najmä lekárov a sestier v prvej línii, ktorí nepochybne povýšili Hippokratovu prísahu na doteraz nepoznaný piedestál. Hoci sme rýchlo dokúpili pľúcne ventilátory, na to, aby sme ich vedeli kvalifikovane obsluhovať, to chce, samozrejme, istý čas, kým sa to zdravotníci naučia. V tomto smere bola najmä druhá vlna pandémiu naozaj školou života.  

Nedostatky demonštrovala pandémia ohľadne personálneho obsadenia v našom zdravotníctve (nedostatok zdravotníckeho personálu a lekárov)?

Samozrejme, že aj to bol a stále je vážny problém. Za posledných 15 rokov neexistovala vláda, ktorá by nesľubovala lepšie finančné ohodnotenie najmä sestier. V konečnom dôsledku  je ocenenie ich práce stále mizerné. Vládna koalícia mala donedávna  ústavnú väčšinu, ale nikoho ani nenapadlo, že treba opraviť rozhodnutie  Ústavného súdu, niekedy z rokov 2012 alebo 2013 o platovom automate sestier , ktorý ÚS zakázal, s odôvodnením, že nie sú peniaze. Vôbec nikomu nevadilo, že ÚS konal na základe podania lekárskej komory, oni si však svoj platový automat vyštrajkovali. Kým nebude odmeňovanie podľa kvality vykonanej práce, dovtedy bude málo zdravotníkov, najmä sestier.      

Ako hodnotíte manažment pandémie zo strany štátu a ministerstva zdravotníctva?

Ak chcete čokoľvek robiť, musíte rozumieť problematike a musíte vedieť, aké kroky chcete použiť. To platí všeobecne. Navyše vrcholný manažment najmä v zdravotníctve musí mať pohlaď orla aj pohľad žaby. Minister Krajči sa zaradil  medzi najslabších ministrov od revolúcie 1989. Jeho štátny tajomník mal akýsi  pohľad žaby na nemocničnú starostlivosť, nakoniec pochádza z nemocničného prostredia. 

Jeho nevýhodou bolo aj to, že pracoval dlhé roky v zahraničí a isto si vieme predstaviť, ako sa cíti šofér, ktorý si po 15 rokoch presadne z mercedesu do starej škody 1000. Štátna tajomníčka prišla zo samosprávy, kde riadila zdravotníctvo VUC. Už vtedy chodili správy o jej zakomplexovanosti, hysterickej povahe a mentálnej instabilite, toto všetko zakrývala panovačnými metódami. Informácie o tom, že vykonáva mobing a bosing na Ministerstve zdravotníctva, ktoré prenikajú na verejnosť, to potvrdzuje. Je to o to smutnejšie, že bola radovou členkou môjho reformného tímu, ale to je nedáva právo k ničomu inému ako k istej osobnej hrdosti, že bola pri tom. Zdá sa, že reálne je ťažko použiteľná na čokoľvek rozumné. Za rok sa vymenili dvaja vedúci úradu (dnes sa volajú generálni tajomníci), čo svedčí o tom, že personálna politika exministra Krajčího bola plne v súlade s jeho neschopnosťou. Horšiu posádku na ministerstve  zdravotníctva ako bola tá Krajčího si naozaj ťažko predstaviť. Keď k tomu prirátame absolútne nekvalifikované zásahy Igora Matoviča, ďalšie podmienky  pre katastrofu ani netreba splniť.              

Aké pokroky sme za takmer rok a pol urobili v oblasti zdravotníctva a starostlivosti o pacienta?

To sa nedá ešte posúdiť, pretože bola obmedzená prakticky celá zdravotná starostlivosť, nie iba plánovaná. Čas ukáže, čo to bude znamenať  a ako sa s tým v dobe postcovidovej vysporiadame.

Ako hodnotíte doterajší progres a tempo očkovania? Prečo sme do očkovania viac nezapojili zdravotné poisťovne, napríklad po vzore Izraela?

Ešte nie je správna doba na hodnotenie očkovania. Zdá sa, že tak ako vo všetkom inom, aj tu dochádza k opakovanému zlyhávaniu. Je pravdou, že zásobovanie krajín EÚ registrovanými očkovacími látkami, najmä v prvých dvoch mesiacoch, nefungovalo dobre, preto je ťažko pochopiteľná informácia, že sme dodatočne neobjednali 3 milióny dávok, ale iba 600-tisíc. Jediným šťastím je, že v oblasti očkovania ukázali samosprávy, že sú schopné napriek štátu zabrať a chopili sa očkovania. Inak by to bola totálna tragédia. Do očkovania  spadá  tiež kauza Sputnik V. Bude potrebné dostatočne analyzovať, čo sa vlastne stalo a kto za to zodpovedá. Jedno dnes vieme isto, že Igor Matovič v klamaní prekonal aj Vladimíra Mečiara a to je už čo povedať.        

Je naše zdravotníctvo pripravené na potenciálnu tretiu vlnu covidu?

Pokiaľ by mala byť tretia vlna, tak sú dva varianty. Že ju vyvolá nejaká mutácia covid-19, ktorá bude rezistentná na protilátky vyvolané očkovaním, potom je kľúčová otázka, ako rýchlo dokážu firmy pripraviť modifikácie očkovacích látok, najmä tých moderných mRNA. Vzhľadom na získané skúsenosti by to nemalo  dlho trvať, alebo naopak, očkovanie bude úspešné, podarí sa zaočkovať aspoň 70 % populácie a potom by tretia vlna ani nemusela nastať. Kľúčová bude otázka,  ako dlho budú protilátky u očkovaných perzistovať v dostatočnej hladine, alebo inak povedané, či a po akej dobe a koľkými dávkami sa bude musieť preočkovať. To rozhodne o budúcnosti pandémie a teda aj prípadnej tretej vlny.         

Zdroj:
.týždeň 8. 5. 2021

Leave A Reply

Navigate