O nás › Diskusné Fóra › Všeobecne o zdravotníctve › Vzťahy v zdravotníctve treba poľudštiť
- This topic has 0 odpovedí, 1 hlas, and was last updated pred 18 years, 5 months by Mata Harri.
-
AutorPríspevky
-
7 mája, 2006 o 11:35 pm #547Mata HarriÚčastník (Participant)
Dôstojnosť človeka je determinovaná prirodzeným právom na život, slobodu a jedinečnosť. Vyjadruje najvyššie morálne hodnoty človeka. Ľudské konanie, správanie sa a morálna zodpovednosť, rešpektujúce prirodzené právo a najvyššie morálne hodnoty človeka, sú zakotvené v etickom kódexe ľudskej spoločnosti,.
Historický vývoj ľudskej spoločnosti je spojený s diferenciáciou vrstiev populácie a so vznikom nerovnosti medzi ľuďmi, ako prirodzený dôsledok civilizácie. Legitimita diferencovaných vrstiev populácie a ich konanie sú potvrdzované zákonmi.
Zákony vymedzujú pravidlá a normy aktuálnej spoločnosti v aktuálnej historickej dobe. Sú podmienkou, ale nie zárukou zabezpečenia dôstojnosti človeka.
Podmienkou je do zákonov premietnutý etický kódex a zárukou je právny stav spoločnosti (zhoda medzi úradným postupom a deklarovaným pravidlom).
Počas vojen a diktatúr je hodnota dôstojnosti človeka nulová. V Spojených štátoch ľudská dôstojnosť zakotvená vo Vyhlásení nezávislosti sa reálne premietla do Etického kódexu inštitúcií, škôl, firiem, ako základ prijatých morálnych noriem. V Rakúskych obchodoch visí upozornenie „Prosíme slovenských zákazníkov, aby nekradli!“V ostatnom čase v zdravotníctve sa hovorí o potrebe humanizácie poskytovania zdravotnej starostlivosti, pán minister listom oslovil zdravotné
poisťovne a požiadal ich, aby zabezpečili dôstojné podmienky na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Následne poisťovne zmluvne zaviazali poskytovateľov na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v dôstojných podmienkach.Tieto formálne pokyny (pripomínajú socializmus s ľudskou tvárou) bez zmeny právneho stavu v rezorte sú nevykonateľné a pri optimálnej zmene ((zhode medzi úradným postupom a deklarovaným pravidlom) by neboli potrebné.
Súčasný právny stav v rezorte priamo degraduje dôstojnosť človeka – zdravotníka, ktorý v priamom kontakte s pacientom je dennom konflikte medzi príkazom pacienta odmietnuť a povinnosťou jeho klinický stav riešiť. Konflikt spôsobuje skutočnosť, že zmluvne je zabezpečená iba úhrada bazálnej neodkladnej ZS, nákladnú liečbu napriek cenovým opatreniam poisťovne odmietajú preplatiť.
http://nemocnica.ticcom.sk/uhrada.doc
Administratívne rozhodnutie o zaradení plánovanej ZS do zoznamu čakateľov bez jasných kritérií zaradenia a garantovaného postupu predstavuje ďalší konflikt v dennom rozhodovaní zdravotníka, ktorý nesie priamu zodpovednosť za poškodenie pacienta pri premeškaní optimálneho času na výkon. Medzi neodkladnou a elektívnou ZS je totiž celá škála výkonov, ktoré nie sú neodkladné, ale vyžadujú včasné riešenie. Na čakačky ich dať nemožno a ako nadlimitných ich nikto nepreplatí.Nízku úroveň právneho stavu potvrdzuje i rozhodnutie okresného súdu v Ba v prípade štrajku, podľa ktorého zdravotníci sú povinní poskytovať všetko. Po takejto mediálnej informácii zdravotník ťažko vysvetlí pacientovi, že musí byť na čakačke bez garantovaného termínu výkonu.
Nakoniec nízku úroveň právneho stavu podmieňuje i netransparentnosť financovania zdravotníckych zariadení, bez stanovenia jasných a logických zásad a ich rešpektovania.
Za prvú pomoc a transport pacientov v kritickom stave z teritoria okresu BB do FNsP FDR zaplatia poisťovne mesačne 4,8 mil Sk. Za definitívne riešenie tých istých pacientov na OAIM a JIS zaplatia 3,2 mil Sk, pričom reálne náklady predstavujú 6 – 7 mil Sk. Úhrada za JIS je 7 – 9 tisíc Sk, pričom splnenie personálnych podmienok JIS iba na mzdách predstavuje 32 tisíc Sk na pacienta!Onkologický program patrí medzi programy prioritne financované.
V BB mal byť zriadený onkologický ústav, primerane zabezpečený finančnými prostriedkami. Vo FDR sa poskytuje kompletná multimodálna liečba mesačne 430 onkologickým pacientom. Pripravené finančné prostriedky pre onkologický ústav zmizli. Neboli určené pre FDR. Liečba onko pacientov pre nemocnicu predstavuje mesačný deficit 4 – 5 mil Sk. Z čoho má nemocnica zaistiť dôstojné podmienky pre pacientov, to nikto nepovie.
K poľudšteniu vzťahov v zdravotníctve je potrebné zlepšiť právny stav rezortu a nevyhnutne zaviesť etický kodex poisťovní .
bude pokračovanie -
AutorPríspevky
- Musíte byť prihlásený, aby ste mohli odpovedať na túto tému.