Polemika medzi ministrom zdravotníctva SR Rudolfom Zajacom a podpredsedom Smeru-Sociálnej demokracie Pavlom Paškom
Moderátorka: Pán minister, povráva sa, že by ste mohli byť odvolaný, lebo nerobíte dobré meno, respektíve „škodíte“ tejto vláde pred voľbami. Visí nad vami Damoklov meč odvolania?
Minister R. Zajac: Premiér verejne nikdy neprejavil záujem odvolávať ministra zdravotníctva, ktorý je členom vlády od jej prvého dňa. Opozícia prvýkrát prejavila tento záujem 2. februára 2006, ale v parlamente neuspela. To znamená, že túto otázku netreba smerovať na mňa, ale na opozíciu, či má ešte záujem ma odvolať.
Moderátorka: Premiér vám povedzme medzi štyrmi očami nepovedal, že ak pôjdu lekári do štrajku, bude dôvod na vaše odvolanie alebo odstúpenie?
Minister R. Zajac: Ak lekári budú štrajkovať, bude to problém nemocníc. Najskôr sa tento problém bude musieť riešiť na ich úrovni a až potom vo vláde. Nie je to problém ministra zdravotníctva. Určite viem, že premiér takúto vec nikdy nevyslovil, pretože nehovorí na „štyri oči“. Všetko, čo hovorí na rokovaní vlády, je zrozumiteľné a aj sa to nahráva. Nikdy som od neho nepočul, že by ma chcel, či už v minulosti, teraz alebo v budúcnosti, odvolať.
Moderátorka: Ak by došlo k štrajku lekárov, bude Smer, prípadne ďalšia opozícia zvažovať návrh na odvolanie ministra?
Podpredseda P. Paška: Samozrejme, je v kompetencii predsedu vlády odvolať ministra. Nie som si istý, či pán premiér niekedy, dokonca aj v médiách, nehovoril o tom, že pán minister Zajac by mal zvažovať svoje kroky, pretože aj z hľadiska predsedu vlády tam nebola vždy úplná spokojnosť.
Moderátorka: Bude Smer uvažovať o podaní návrhu na odvolanie pána ministra zdravotníctva, alebo už o tom pred voľbami neuvažujete?
Podpredseda P. Paška: Dva a pol mesiaca pred voľbami to nemá zmysel. Naša komunikácia pred týždňom či desiatimi dňami smerovala k niektorým procesom. Hovorili sme najmä o zastavení transformácie nemocníc. Bol to politický postoj. Premiér aj pán minister, napriek tomu, že vyjadrili svoj nesúhlas, nakoniec predsa len tieto procesy zastavili. V súčasnosti by sa obaja mali sústrediť na požiadavky zdravotníkov a hľadaťinštitucionálny a exekutívny spôsob riešenia tohto problému, aby sa občan – pacient nestal rukojemníkom nefungujúceho systému a na to nedoplatil.
Moderátorka: Premiér sa nedávno stretol v ružinovskej nemocnici so zdravotníkmi. Pán minister, prečo tam bol sám? Chcel tam ísť sám? Nechceli ste tam ísť vy, alebo nechcel vás tam on?
Minister R. Zajac: Premiér je muž empatie a rovno povedal, že pri sebe si neželá ani ministra, ani riaditeľa nemocnice. Samozrejme, rád by som tam bol išiel a míting by bol dostal trochu inú podobu. To však nie je dôležité. Dôležité je to, že o zdravotníkoch naozaj asi nikto na Slovensku nepovie, že majú dobré platy. Skôr by som povedal, že ich majú mizerné. Naozaj, to čo povedal premiér, je pravda. Od roku 2000 do roku 2005 vzrástli platy o 51 %, ale najväčší skok bol v roku 2001, keď sa platovka zvyšovala naraz 35 0. Potom išlo už len o nahradenie inflácie, ale ani to nie celkom. Zásluhou zvýšenia platov systém začal vytvárať neuveriteľné dlhy, ktoré boli nebezpečné pre celé zdravotníctvo. O platoch hovorí aj opozícia, ale tak mierumilovne, že to nie je pre ňu typické; aj pán predseda Fico vyzýval a prosil lekárov, aby vydržali a podpísali zmluvy, nešli do štrajku a nerobili z pacientov rukojemníkov, že keď príde do vlády, všetko dá do poriadku.
Moderátorka: Smer sľubuje, že dá do systému viac financií. Zaujímalo ma, že odkiaľ?
Minister R. Zajac: To povie pán poslanec Paška. Ja to môžem len komentovať. Úplne najhoršia situácia je v menších mestských, neziskových nemocniciach, najmä na úkor sestier, ktoré majú platy veľmi, veľmi nízke. Trochu iná situácia je v štátnych nemocniciach, kde platy lekárov sú už nad priemerom a u sestier sa blížia k priemeru. Preto sa musí inak pozerať na zdravotníctvo v malom mestečku, kde nemocnička ledva prežíva. Iná situácia je vo veľkých nemocniciach.
Moderátorka: Myslíte si, že štrajk bude len vo väčších nemocniciach a tie malé sa k nemu nepridajú?
Minister R. Zajac: Nie so Sibyla. V malých nemocniciach majú také existenčné problémy, že možno, čo nie je ani dobre, sa budú báť. Chcel by som povedať niečo iné. Vládu Slovenskej republiky pravidelne informujem o požiadavkách, ktoré zaznievajú. Ak vláde poviem, že tento rok je reálny nárast zdrojov do zdravotníctva 9 % a že nemocnice dostávajú oproti minulému roku viac asi o 1,4 miliardy korún, z tohto pohľadu je 8- až 10-percentný nárast miezd reálny a je v kompetencii riaditeľov.
Moderátorka: No premiér, za čo si vyslúžil piskot a hádzanie plášťov, povedal, že štát na zvyšovanie platov nemá a zdravotníci si musia počkať na rast ekonomiky, alebo druhá možnosť je, že sa budú rušiť lôžka a prepúšťať zamestnanci. Dosť dlho sa hovorí aj o tom, že by sa mal pacient viac zainteresovať na tom, aby platil za niektoré diagnózy.
Minister R. Zajac: Sú len dva spôsoby – buď preorganizujete štátny rozpočet v prospech zdravotníctva, alebo zvýšite daňové zaťaženie občanov či platby pacienta. Hmota nevzniká a nevzniká ani v zdravotníctve. Premiér povedal niečo iné, čo sme mu povedali my, zdravotníci. Ak na gynekologickom oddelení v Trenčíne, kde je primár poslanec Smeru MUDr. Chovanec, je osem lekárov, prečo v Bratislave musí na rovnakom oddelení pracovať sedemdesiat lekárov? Pritom ide o rovnakú prácu, rovnaký počet pôrodov či operácií.
Moderátorka: Teda východisko je v počte personálu?
Minister R. Zajac: Pochybujem, že by to bol v tejto chvíli rozumný nápad, najmä pri sestrách to neprichádza do úvahy. Naopak, tam bude treba zvyšovať ich počty. To je však vec, ktorá je výsostne v rukách riaditeľa. Fakultná nemocnica Bratislava má na tento rok viac o 250 až 300 miliónov, preto je na manažmente nemocnice, akým spôsobom bude vyjednávať a ako dokáže uspokojiť svojich zamestnancov. Riaditeľ Potičný ma informoval, že so Slovenským odborovým zväzom pracovníkov zdravotníctva a sociálnych služieb rokovania pokračujú, navyše vznikla nová asociácia fakultných nemocníc, ktorá sa pridala k týmto rokovaniam. Je tam asi dvojtýždňová lehota, aby si znova ujasnili, čo je pre nemocnice reálne.
Moderátorka: Teda všetko je v rukách riaditeľov?
Minister R. Zajac: A odborových organizácií.
Podpredseda P. Paška: Som rád, že konečne môžem zareagovať. Vráťme sa k súčasnej situácii, pretože dôvodov nespokojnosti ľudí, ktorí pracujú v slovenskom zdravotníctve, je oveľa viac. Na lekárov sme sa s prosbou neobrátili preto, lebo by sme si nevážili ich legitímne nároky, ale domnievame sa, že zodpovednosťza ich postavenie je niekde inde. Nie je možné používať spôsoby, ktoré používal pán premiér, ale, bohužiaľ, aj vy, pán minister. Teda vyhrážať sa ľuďom, ktorí v systéme poctivo pracujú a znášajú všetky jeho negatívne dosahy. A týmto ľuďom sa povie, že príde niekto z Ukrajiny, kto ich nahradí, hoci pán premiér Dzurinda už osem rokov zodpovedá aj za zdravotníctvo tejto republiky! V predchádzajúcich volebných obdobiach ministri za SDKÚ riadili tento rezort. Sľubovali im, že už bude lepšie, ale nič sa nedeje. Jednoducho už nie je možné, aby títo ľudia naďalej robili na doterajšej mzdovej úrovni a niekto im povedal, že prečo ste neprišli vtedy, keďsa zostavoval štátny rozpočet… Nuž hovorili o tom nielen lekári, odborové združenia, ale hovorili sme o tom aj my v Národnej rade SR. Ak dynamika rastu národného hospodárstva niesla so sebou celkový rast priemernej mzdy v národnom hospodárstve, tak dynamika rastu miezd v zdravotníctve za týmto trendom výrazne zaostávala. Dokonca nožnice sa ešte viac otvárali!
Moderátorka: Keď Smer vyzýval lekárov, aby neštrajkovali, sľuboval, že ak budete vo vláde, dáte do rezortu väčší objem financií. Odkiaľ, ak súčasná vláda hovorí, že nie sú na to možnosti?
Podpredseda P. Paška: Súčasná vláda na všetko hovorí „nie“ a straší ľudí, že keď sa Smer dostane do vlády, rozvráti verejné financie. Jasne sme deklarovali, aké sú princípy zostavenia štátneho rozpočtu, ak by sme ho zostavovali. Rešpektujeme maastrichtské kritériá a chceme dôsledne pokračovať v kontinuite s Európskou menovou úniou, takže je to o politických prioritách. Veď ak rozdeľujete balík 330 alebo 340 miliárd a ide o zvýšenie zdrojov medzi šiestimi až ôsmimi miliardami ročne, ide o peniaze, ktoré viete presmerovať v rámci celého balíka verejných financií.
Moderátorka: Ktorému rezortu by ste ubrali?
Podpredseda P. Paška: Vláda po nových voľbách, ak v nej bude Smer a bude mať dostatočnú politickú silu, nájde prerozdelením balíka verejných financií peniaze na to, aby sa zvýšil objem zdrojov v zdravotníctve.
Moderátorka: Súčasne tvrdíte, že zrušíte aj poplatky, ktoré sú v zdravotníctve, čo bude mať za následok ďalší výpadok. Komu teda zoberiete, aby ste mohli dať zdravotníkom viac?
Podpredseda P. Paška: Teraz môžem hovoriť o niekoľkých príkladoch…
Moderátorka: Takže len prerozdelením?
Podpredseda P. Paška: Už sme to, spolu s našimi ekonomickými expertmi, opakovali niekoľkokrát. Hovoria o prerozdelení príjmov, ale aj o zvýšení príjmov. Poznáte naše postoje k daňovej oblasti. Hovoríme o určitej korekcii daňovej reformy, o nových daniach, ktoré môžu kvantifikovať nové príjmy, ale hovoríme aj o vládnej spotrebe. Hovoríme o verejnom obstarávaní, kde vidíme veľký objem zdrojov. Znovu chcem zdôrazniť, že sa nerozprávame o stovkách miliárd korún, ale o pár miliardách. Veď aj pán minister i pán premiér argumentovali, že zdravotníctvo produkovalo dlhy na úrovni 6 až 8 miliárd korún ročne. Jednoducho sme presvedčení, že nároky zdravotníkov sú oprávnené.
Minister R Zajac: Mám dve malé poznámky. Prvá o tých ukrajinských lekároch. Je to vytrhnuté z kontexu.
Moderátorka: Nepovedali ste to tak, že naši lekári odídu do zahraničia, prídu iní?
Minister R. Zajac: Prišli za mnou novinári ešte niekedy v máji 2004, keď sme vstúpili do Európskej únie, že čo budeme robiť, keď nám odídu lekári. Vtedy sa totiž potvrdzovali diplomy pre 1200 lekárov, ktorí už dávno pracovali vonku. Dal by som vám jedno maličké číslo. Ročne u nás končí štúdium 400 lekárov. Osemnásťnajväčších nemocníc na Slovensku dokázalo v minulom roku zamestnať z nich len 78. Znamená to, že vo verejnom systéme nie je niečo úplne v poriadku, lebo my lekárov produkujeme priamo pre zahraničie! Že sa vyhrážam Ukrajincami, to vytrhli z kontexu. Zajac, keď sa vyhráža, sa vyhráža argumentmi. A ešte k pánu poslancovi. Nahlas hovoríte, že zvýšite progresívnu daň pre mladších ľudí. V druhom rade vlastne zdaníte aj tých „vašich“ lekárov, lebo im navyše zoberiete príjmy z dvadsaťkorunáčok. To znamená, že budú mať možno o trošku väčší plat, ale určite z neho budú mať aj väčšie dane. Veď tam si pes naháňa vlastný chvost! Prečo napríklad teraz protestujú lekári v Nemecku, ktorí sú niekde úplne inde ako my? Prečo protestujú v Čechách, keď majú úplne iné peniaze ako my? Základný mýtus je totiž v tom, že zvýšim vám dane, zoberiem vám peniaze, dám vám peniaze. To sú tie klasické centrálne štátne hry, ale to skoro vôbec nemá nič spoločné so samotným objemom peňazí.
Podpredseda P. Paška: To nie je zvyšovanie odvodovej zaťaženosti. Rast zamestnanosti je jednou z priorít nášho programu, ktorý ponúkame ľuďom na Slovensku; objem verejných zdrojov, ktorý z nich bude plynúť, je základom dofinancovania celého systému. My hovoríme o akútnej potrebe cashových zdrojov, ktoré keď sú dnes rozlíšené do rôznych úrovní a na ktoré vy, ktorí ste scentralizovali celý systém, tvrdíte, že nemáte dosah. Toto je rozdiel medzi systémami, ktoré sú postavené na verejnom záujme. To znamená, že občan, pacient je predmetom záujmu a zdravotníctvo je verejná sociálna služba.
Minister R. Zajac: To sú heslá.
Podpredseda P. Paška: To nie sú heslá. Medzi individuálnym záujmom, o ktorom tvrdíte, že práve cez mieru profitu je ten najlepší regulátor…
Minister R. Zajac: Prečo štrajkujú v Nemecku, prečo štrajkujú v Čechách?
Podpredseda P. Paška:… je ten najlepší regulátor, ktorý zabezpečí efektivitu systému. Čo však vy robíte štyri roky? Štyri roky to robíte a je tu obrovská miera rezistencie pracovníkov, obrovská nedôvera pacientov a sú tu všetky základné tendenčné prejavy na to, že nie je možné postaviť systém takto utilitárne na princípe individuálneho záujmu a zisku. Toto je rozdiel medzi sociálnou demokraciou a pravicou. Jednoducho, takto to je.
Moderátorka: Smer, ak by bol v budúcej vláde, chce zdravotným poisťovniam vrátiť verejnoprávny charakter. Prečo ste proti tomu, aby boli súkromné?
Podpredseda P. Paška: Poopravím vás – chceme verejnoprávnu poisťovňu. Na Ústavnom súde SR sme napadli zákonom definovanú povinnosť odvádzať verejné zdroje občanov do súkromných zdravotných poisťovní. Samozrejme, rešpektujeme ústavu a nikto nebude nič znárodňovať a nikto nebude zasahovať do výkonu vlastníckych práv. Je normálne, aby ma niekto presviedčal, že keď zdravotníci idú štrajkovať na úkor občanov, chce niekto, kto sa dostal ako slepé kura k zrnu k verejným zdrojom len preto, lebo niekto takto nakoncipoval systém, profitovať v miliardách, a my nemáme na to, aby bolo vybavenie v malých nemocniciach. Nemáme na 20-percentné zvýšenie platov, čo je asi 2,1 miliardy korún. Verejné zdroje sa musia dostať pod verejnú kontrolu, pretože základom našej koncepcie je, že zdravotníctvo je verejná sociálna služba. Podmienky trhu treba veľmi striktne definovať. My s tým nič neurobíme! Na Slovensku bol a bude v zdravotníctve trh, ale verejné zdroje, ktoré tvoria základnú disponibilitu systému, budú pod kontrolou štátu a verejnoprávnej zdravotnej poisťovne.
Moderátorka: Ešte jednu vec – hneď vám dám priestor, pán minister…
Minister R. Zajac: Ja nechcem priestor, ja sa len usmievam.
Moderátorka: Smer by absolútne nesúhlasil s tým, aby sa niektoré diagnózy platili priamou platbou pacienta?
Podpredseda P. Paška: Teraz zmiešavame jablká s hrachom. Hovoríme predsa o základnom rozsahu zdravotnej starostlivosti, ktorý bude definovaný zákonom. Mimochodom, to je ďalšie podanie na Ústavnom súde SR, pretože dnes to robí ministerstvo zdravotníctva nariadeniami, katalógmi. A hovoríme o primeranosti spoluúčasti. Pán minister Zajac dramaticky postavil nárast spoluúčasti pacienta. My hovoríme o únosnej spoluúčasti. Súhlasím s pánom ministrom, že nikde na svete zdravotnícke systémy nemajú čisto sociálny charakter, ani nie sú plne financované z verejných zdrojov. Takže zase hovoríte o niečom, čo sme nikdy nepovedali. My hovoríme, že pri súčasnej vývojovej úrovni slovenského hospodárstva a sociálnej úrovne obyvateľstva nemožno experimentovať neoliberálnym spôsobom a produkovať zisk na báze verejných zdrojov, na úkor miezd zdravotníkov a dostupnosti zdravotnej starostlivosti. To je všetko.
Minister R. Zajac: Slovenské zdravotníctvo je aj o tom, že napríklad do akútnej kardiológie investujeme o 80 % viac financií. Dostupnosť moderných onkologických liekov sa zlepšila – ale nie preto, že tu budeme maťheslá. A teraz trochu osobne, pán poslanec, lebo si o to koledujete. Vy ste mali podiel asi v šiestich alebo siedmich lekárňach, ktoré sú v reťazci poskytovateľov, pretože dodávajú lieky, čo je viac ako tretina rozpočtu. Teraz ste sa tu tak pekne rozplamenili o verejných financiách. Na lieky dávame z verejných financií 20 až 25 miliárd korún. Chcete povedať, že v tej lekárni to robíte bez zisku?
Podpredseda P. Paška: Opakujem, trh v zdravotníctve existoval aj pred vami, pán minister, a bude existovať. Striktne tvrdíme, že treba oddeliť správu a prerozdeľovanie verejných zdrojov, ktoré nesmú niesť za žiadnych okolností disponibilitu zisku. Ak hovoríme, že zrušíme poplatky, tak garantujem všetkým lekárom na Slovensku, že ak budeme mať možnosť realizovať našu koncepciu, že ich budú mať plne nahradené reálnym ocenením ich výkonov.
(udo)
(Beseda je redakčne spracovaná.)
Zdroj:
Zdravotnícke noviny 15/2006